محدودیت حضور شرکت های متوسط و کوچک در مزایده های معدنی

یک فعال معدنی می‌گوید: 1200 معدنی که قرار است تا پایان شهریور به بخش خصوصی و خصولتی واگذار شود باید حتما در مزایده های عمومی به فروش برسد.

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن گفت:وزارت صمت اخیرا بخشنامه ای بر مبنای امتیاز فنی مالی برای حضور در مزایده معادن صادر کرد که بر مبنای آن ورود بسیاری از افراد و شرکت های کوچک در مزایده های معدنی را محدود شده است و فقط شرکت های بزرگ اقتصادی، هلدینگ ها و خصولتی ها با اعلام امتیازات خود می توانند در مزایده های معدنی بویژه واگذاری 1200 معدن تا پایان شهریور شرکت کنند.

سید احمد مشکانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به واگذاری 1200 معدن تا پایان شهریور افزود: درحال حاضر از جزییات تصمیم و سیاست دولت درباره معادن اطلاعی ندارم اما 1200 معدنی که قرار است به بخش خصوصی و خصولتی واگذار شود باید حتما در مزایده های عمومی به فروش برسد.

وی اتخاذ قوانین سختگیرانه در مزایده ها را در عدم حضور فعالان موثر دانست و ادامه داد: وزارت صمت در حال حاضر برای مزایده‌ها قوانین و شرایط خاص و سختگیرانه ای در نظر گرفته است و تمام افراد نمی‌توانند در این مزایده ها شرکت کنند.

این فعال معدنی تصریح کرد: تا پیش از این افراد متخصص، صاحب تمکن  و فعال در بخش معدنی می توانستند در مزایده ها شرکت کنند ولی اخیرا با صدور بخشنامه ای که مبنای آن بر امتیاز فنی مالی بود، ورود بسیاری از افراد و شرکت های کوچک درمزایده های معدنی دشوار و محدود شد و فقط شرکت های بزرگ اقتصادی ، هولدینگ ها و خصولتی ها با اعلام امتیازات خود می توانند در این مزایده ها شرکت کنند.

مشکانی درباره شیوه و نحوه رقابت معادن در مزایده ها اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: چگونگی رقابت شرکت کنندگان مشخص نیست و تا حدود زیادی به قیمت پایه ، ضرایب تعیین شده، تصمیمات و سیاست های ایمیدرو  و وزارت صمت بستگی دارد .

وی امتیاز شرکت در مزایده های معدنی را در معادن فلزی و غیر فلزی متفاوت دانست و افزود: حضور در مزایده های معادن فلزی امتیاز بیشتری می خواهد بنابراین افراد حایز شرایط برای حضور در مزایده های معدنی باید امتیازات بیشتری طبق قوانین جدید  مزایده داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن با اشاره به مشکلات نشست های مزایده اظهار داشت: گاه برخی از شرکت کنندگان  در نشست های مزایده بحدی قیمت ها را غیر متعارف می زنند که بقیه شرکت کنندگان نیز از مشارکت در مزایده ها و خرید معدن باز می مانند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *