جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 24 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فعالان فولادی چشم به راه فرجام برجام

یک کارشناس فولادی گفت: ابهامات موجود در برجام، مانعی در ورود تقاضای واقعی به این صنعت به‌وجود آورده است.

حسام‌الدین والی در گفتگو با فولادبان بیان کرد: اخبار مذاکرات به راحتی در حوزه‌های مختلف تأثیر می‌گذارد و بر همین اساس فعالان حوزه فولاد، در انتظار نتایج مثبتی از برجام هستند که ابهامات این بخش، باعث جلوگیری از ورود تقاضای واقعی به صنعت شده است، بنابراین بازار فولاد به تدریج کم عمق‌تر شد، چرا که سرمایه گذاران به دلیل تغییر و تحولات اخیر، دچار شک و تردید شدند و در واقع نگران ضرر و زیان خود هستند.

وی، دلایل ابهامات صنعت فولاد را اینگونه عنوان کرد: فعالان حوزه فولادی تا اطلاع ثانوی فقط به صورت تماشاچی بازار را نظاره می‌کنند، ضمن اینکه فعالیت‌های فعلی به واسطه اهداف کوتاه مدت انجام می‌شود. همچنین از دلایل دیگر شرایط مبهم فولادسازان می‌توان به فشار مالیات به تولیدکنندگان، کم حجم شدن بازار، قیمت‌گذاری دستوری و تغییر فرمول اشاره کرد.

این کارشناس صنعت فولاد تاکید کرد: یک استراتژی مناسب و دقیقی باید برنامه‌ریزی شود تا فعالیت فولادی‌ها بر مبنای آن صورت بگیرد. از سوی دیگر، با توجه به رکودی که در بازار فولاد به دلیل دامپینگ کشور روسیه در بازارهای منطقه رخ داده است، تقاضای محصولات فولادی از ایران وارد روند نزولی شارپی شده است.

والی مطرح کرد: همچنین یکی از عوامل مهم افت بازار فولاد ایران، این است که در اوایل امسال، مسئولین به اشتباه برای محصولات این حوزه، عوارض صادراتی مصوب کردند که البته باید پاسخگو باشند. در آن زمان، کشور می‌توانست حداقل بازارهای خود را حفظ کند که با ایجاد این تعرفه و حذف مشوق‌های مالیاتی شرکت‌های فولادی به مشکل برخوردند.

به گفته وی، در حال حاضر به واسطه این اقدام، میلیون‌ها تن گندله و آهن اسفنجی در انبارها خاک می‌خورد و کارخانه‌ها با حداقل ظرفیت خود، محصول تولید می‌کنند.

این کارشناس بازار فولاد با بیان اینکه محدودیت تاجران از صادرات در چند سال گذشته مهم‌ترین خطای اقتصاد بود، گفت: با توجه به دامپینگ‌های موجود در بازار فولاد، به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی در تحول این صنعت رخ دهد. البته با امضای برجام، ارتباطات بین‌المللی تسهیل می‌شود و می‌توان عملکرد بهتری را از فولاد مشاهده کرد. برای رشد صادرات باید اجازه داد تاجران اقتصادی از کارخانجات محصولات را صادر کنند و این اقدام محدود به تولیدکنندگان نشود. در واقع، تولیدکنندگان باید تمرکز خود را در تولید، کیفیت محصول، زمان‌بندی تحویل و بحث‌های مجموعه قرار دهند.

والی، افزایش صادرات ایران را مبنی بر رفع محدودیت تاجران در این حوزه دانست و معتقد است حتی می‌توان تأثیر منفی دامپینگ را در بازار ایران از بین برد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors