جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 24 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فعالان اقتصادی منتظر جزئیات برجام باشند/ واکنش سریع بازار سرمایه از تحولات اقتصادی

یک کارشناس بازار سرمایه می گوید: به دلیل ابهامات و پیچیدگی‌ها، بهتر است سهامداران و فعالان بازار سرمایه منتظر اخبار و جزئیات بیشتری از مذاکرات باشند

احسان رضاپور در گفتگو با فولادبان در خصوص تأثیر توافقات بر بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به کلیت برجام، می‌توان گفت فاکتورهایی که در آن پرداخته شده است، شفافیت لازم را ندارد و می‌تواند اثرات متفاوت با شدت‌های مختلفی در بورس رقم بزند، بنابراین به دلیل ابهامات و پیچیدگی‌های این حوزه، بهتر است سهامداران و فعالان بازار سرمایه منتظر اخبار و جزئیات بیشتری از مذاکرات باشند. در این راستا، زمان‌بندی اجرای توافقات و پیچیدگی‌های مسیر آن نیز حائز اهمیت است.

وی، تجربه ایران در حوزه مذاکرات هسته‌ای را یادآوری کرد: کشور ایران در سال‌های گذشته نیز تفاهم برجام را تجربه کرده است و در آن زمان، بازار سرمایه مدتی را در حال تجزیه و تحلیل در مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و شرکت‌های بین المللی بود که در نتیجه با یک تأخیر زمانی تأثیرات مثبت این عملکرد به تدریج در بورس و اقتصاد ظاهر شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأثیرپذیری سریع بورس در تحولات اقتصادی، اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود اقتصاد کشور مشابه رفتار سابق خود، عمل کند. این گونه نیست که انتظار داشته باشیم در روزهای اول توافقات، بورس کامل به رنگ سبز درآید.

رضاپور ادامه داد: ناگفته نماند معمولا از آنجایی که بازار سرمایه زودتر از سایر بازارها به پیشواز تحولات می‌رود، تا حدی اثرات مثبت برجام در قیمت سهام شرکت‌ها و رشد محدود نمادها نمایان خواهد شد. همچنین با احیای برجام، احتمالا بازارهای مالی با فراز و فرودهایی همراه می‌شود اما برخی صنایع که تأثیر کوتاه مدتی از این اتفاق می‌پذیرند، مورد توجه فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه  بسیاری از فعالان اقتصادی به اشتباه کاهش قیمت دلار و سودآوری بنگاه‌ها را در توافقات می‌دانند، گفت: براساس رفتار سابق اقتصاد ایران در سال‌های گذشته، احتمالا برآیند مثبتی در وضعیت فعلی بوجود خواهد آمد، چرا که مجموعه ای از فاکتورها مانند افزایش تناژ فروش، کاهش هزینه‌های جابه‌جایی پول و امثال آن به بهبود وضعیت تأمین مالی صنایع کمک می‌کند. همچنین دسترسی بیشتر به مواد اولیه شرکت‌ها باعث ایجاد برآیند مثبت در فروش آنها می‌شود که در واقع محرکی قوی برای رشد بازار سرمایه در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت خواهد بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors