سایه قیمت گذاری دستوری ریشه تولید را می‌خشکاند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در حالتی می‌توان انتظار کاهش التهاب بازار را داشت که خودرو به‌صورت مداوم در بورس کالا عرضه شود.

احسان خاتونی در گفت و گو با فولادبان، با بیان اینکه اگر عرضه خودرو در بورس کالا صورت پذیرد، باعث رهایی این صنعت از قیمت گذاری دستوری، جمع شدن بساط رانت و دلالی ناشی از فاصله قیمت های کارخانه و بازار خواهد شد و در پایان مصرف کنندگان واقعی از شفافیت بازار خودرو نفع خواهند برد.

این کارشناس فعال بازار سرمایه افزود: بر اساس پیشنهاد وزارت صمت، خودورهای پر تیراژ 20 درصد، بالای 500 میلیون تومان 50 درصد در بورس کالا عرضه شود.

وی با اشاره به اعتراض سازمان بورس کالا نسبت به میزان عرضه خودرو با توجه به حجم تقاضا اظهار کرد : در حالتی می‌توان انتظار کاهش التهاب بازار خودرو را داشت که خودرو به‌صورت مداوم در بورس کالا عرضه شود.

خاتونی ادامه داد : عرضه خودرو در بورس کالا مطلوب تر از شرایط فعلی در برابر سیل عظیم تقاضا در بازار آزاد است. ولی اگر افزایش عرضه با توجه به تقاضا صورت نپذیرد قطعا دولت و وزارت صمت به هدف مورد نظر خود نخواهد رسید.

این کارشناس معتقد است عرضه خودرو در بورس کالا کمک زیادی در کوتاه شدن دست مافیای صنعت خودروسازی است.

وی تاکید کرد : یکی از اصلی ترین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، جمع شدن بساط رانت و دلالی است که به این ترتیب سود به جای دلالان به تولیدکننده رسیده و در صنعت خودروسازی استفاده شود و از سوی دیگر مصرف کننده نهایی منتفع شود. در شرایط کنونی دلالان بیشترین سود را از معاملات خودرویی می برند.

با ورود خودرو به بورس، تاثیر ورود کالاها در بازارسرمایه و ایجاد شفافیت به خوبی نمایانگر خواهد شد. عملاً سالهاست تفاوت زیاد قیمت خودرو موسوم به «درب کارخانه» با بازار آزاد محل چالش جدی مصرف‌کنندگان نهایی است که عملاً عرضه در بورس کالا کمک شایانی به کشف قیمت واقعی‌تر بر اساس نظام عرضه و تقاضا می‌ گردد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *