قیمت سنگ‌آهن و فولاد تا پایان سال نزولی باقی می‌ماند

قیمت فولاد در ماه گذشته 12.5 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 30 درصد کاهش داشته است.

کارشناسان می‌گویند که قیمت سنگ‌آهن و فولاد احتمالاً در مدت باقی‌مانده از سال به دلیل کاهش تقاضا از سوی چین برای فلزات آهنی، علاوه بر قیمت بالای انرژی که بر تولید در اروپا تأثیر می‌گذارد، تحت‌فشار خواهد بود.

قیمت سنگ‌آهن در ماه گذشته 9.5 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 45 درصد کاهش داشته است، هرچند در یک هفته اخیر 9 درصد افزایش داشته است. قیمت فولاد در ماه گذشته 12.5 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 30 درصد کاهش داشته و البته این هفته 2 درصد افزایش یافته است.

قیمت میلگرد که در اکتبر سال گذشته به 875 دلار در هر تن رسیده بود، در حال حاضر به 575 دلار در هر تن رسیده است. کویل نورد گرم که در سپتامبر سال گذشته به بالای 1900 دلار در هر تن رسیده بود، اکنون 918 دلار قیمت‌گذاری شده است. قیمت سنگ‌آهن که در ماه می سال گذشته به 239 دلار در هر تن رسیده بود، در حال حاضر کمی بالای 100 دلار است.

وارن پترسون، رئیس بخش استراتژی کالا در ING Think، شاخه تحلیل اقتصادی و مالی شرکت خدمات مالی چندملیتی هلندی ING، گفت: نگرانی‌های کلان کلید کاهش قیمت‌ها بوده است. احساس منفی پیرامون اقتصاد چین و تقاضای فیزیکی ضعیف، قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار داد.

واحد تحقیقاتی فیچ مستقر در ایالات متحده هم اعلام کرد داده‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم امسال نشان داد که اقتصاد چین نسبت به سال قبل 0.4 درصد رشد کرده است که نشان‌دهنده کاهش شدید رشد نسبت به 4.8 درصد سال قبل در سه‌ماهه اول سال گذشته است.

با توجه به اینکه چین بزرگترین مصرف‌کننده فولاد و سنگ‌آهن در جهان است، فیچ انتظار دارد در هفته‌های آتی کاهش بیشتری در قیمت فولاد و سنگ‌آهن رخ دهد، به‌خصوص که این کشور قرنطینه‌های بسیاری را در شهرها به عنوان موارد کووید 19 تمدید کرده است.

طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد چین در نیمه اول سال 2022 با 6.5 درصد کاهش به 526.9 میلیون تن رسیده است. این یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تولید جهانی فولاد از جولای 2021 بوده است. پترسون گفت: تلاش‌های چین برای مقابله با شیوع کووید 19 شامل محدودیت‌های نسبتاً سختی بوده است که از تقاضا حمایت نمی‌کند. علاوه بر این، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد چشم‌انداز کلان وجود دارد.

رئیس استراتژی کالاهای ING گفت: افزایش تورم باعث می‌شود بانک‌های مرکزی، به‌ویژه فدرال رزرو ایالات متحده، رویکرد تهاجمی‌تری را برای انقباض پولی اتخاذ کنند. درنهایت چشم‌انداز سنگ‌آهن تا حد زیادی به نحوه برخورد چین با شیوع بیشتر کووید 19 در طول سال و همچنین سیاست‌های محرکی که دولت ارائه می‌کند بستگی دارد.

فیچ اعلام کرد که شرکت برزیلی واله، هدف تولید سنگ‌آهن خود را برای امسال به 310 تا 320 میلیون تن کاهش داده است

واندیتا پنت، مدیر ارشد بازرگانی BHP، هم گفت که تحولات مربوط به جنگ اوکراین و همه‌گیری کووید 19 باعث نگرانی در بخش فلزات آهنی شده است. او گفت: چشم‌انداز فولاد برای مابقی مدت سال ثابت است، اگرچه حاشیه سود در سه‌ماهه دوم تقویت شد.

قرنطینه‌های ناشی از کووید هم بر تقاضا و هم بر عرضه فولاد تأثیر گذاشته است و سازمان برنامه‌ریز دولتی چین به صراحت اعلام کرده است که می‌خواهد تولید فولاد خام به زیر سطح ۲۰۲۱ محدود شود که به نظر می‌رسد عامل کاهشی برای سنگ‌آهن است.

پترسون گفت که ابزار سیاست صفر کووید در چین می‌تواند کار را در افزایش تولید فولاد دشوار کند. کارخانه‌های فولاد چین دارای 20.5 میلیون تن ذخایر فولاد هستند که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 31 درصد افزایش یافته است؛ اما موجودی در بنادر طی چند ماه گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *