تحلیل روزانه بازار آهن 5 مرداد 1401

بررسی بازار آهن امروز، پنجم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد برخی‌ قیمت ها در بازار آهن به آرامی در حال کاهش است و دلار با ثبات نسبی قیمت به فروش می‌رسد.

به گزارش فولادبان، بررسی بازار آهن امروز، پنجم مرداد 1401 نشان می‌دهد اسکناس دلار با ثبات نسبی در نزدیکی کانال 32 هزار تومان به فروش می رسد و برخی در بازار آزاد دلار از معامله نرخ دلار بین 31 هزار 900 تومان تا 32 هزار تومان خبر می‌دهند، قیمت‌ها در بازار آهن نیز به آرامی در حال نزول است اما تعدادی از مبادی فروش از این روند استقبال نمی‌کنند.

با این حال، با افزایش فشار اتحادیه اروپا به واشنگتن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیان کرد: واشنگتن در حال بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای ایران است.

با ادامه روند نزولی بازارهای اقتصادی اروپا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر این باور است که بهترین توافق ممکن برای طرفین برجام روی میز است. این توافق مزایای اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری برای مردم ایران و مزایای قابل‌راستی‌آزمایی عدم اشاعه را برای جامعه بین‌المللی تضمین می‌کند. تمامی طرف‌ها را دعوت می‌کنم تا گام آخر را بردارند.

این پیش نویس اتحادیه اروپا می‌تواند کاتالیزور خوبی برای ادامه روند مذاکرات باشد اما طرف آمریکا همچنان به دنبال فیریز نگه داشتن مذاکرات برجامی در همین نقطه است؛ اما به نظر نمی‌رسد این راه حل جواب دهد، چون نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش مصرف انرژی در جهان، نیاز منابع ایران برای توازن بازار اروپا افزایش می‌یابد و به تبع آن فشار اتحادیه اروپا برای دعوت به توافق مجدد برجامی بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر، روند کاهشی شمش دریای سیاه ادامه دارد و نرخ سنگ آهن به بالای خط ۱۰۰ دلار بازگشت، در بورس کالا حجم عرضه ورق قلع اندود نسبت به هفته گذشته، به میزان 6 هزار تن افزایش یافت و به طور کامل مورد معامله قرار گرفت.

در هر صورت بازار آهن رفته رفته به سمت آرامش میل می‌کند، اما امروز هم نیز در برخی مبادی فروش شاهد ادامه کاهش قابل توجه قیمت بودیم به طوری در برخی بازارها مانند میلگرد و پروفیل نسبت به هفته گذشته میانگین قیمت‌ها تقریبا بین 700 تا هزار 200 تومان کاهش پیدا کرد.

از قیمت‌های بازار آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد در 5 شرکت 100 تا 400 تومان کاهش یافت و هفت شرکت نیز نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند، البته مبادی فروش راد همدان و ظفربناب به ترتیب 80 و 50 تومان افزایش قیمت داشتند.

در بازار نبشی و ناودانی اکثر محصولات تغییر قیمت نداشت، اما شرکت‌های ذوب آهن، سپهر ایرانیان و نورد آریان فولاد 100 تا 200 و بعضا در برخی سایز‌ها 500 تومان کاهش قیمت داشتند.

نرخ شاخه‌های پرفروش تیرآهن ذوبی 20 تا 90 هزار تومان کاهش پیدا کرد و در بخش‌ کیلویی تیرآهن نیز شاهد ثبات، افزایش 50 تومان بودیم، البته نرخ یک محصول 400 تومان تومان افت کرد.

شرکت پروفیل نیکان 200 تا 300 تومان کاهش قیمت داشت و پروفیل با ضخامت 2 محصول مبارکه در شرکت‌های دیگر با ثبات قیمت در محدوده 21 هزار 700 تا 22 هزار تومان به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *