جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 28 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

خام‌فروشی به معنای صادرات انرژی ارزان است/بزرگترین تولید کنندگان مواد معدنی کدام کشورها هستند؟

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: فروش محصولات اولیه و خام فروشی در بسیاری از مواقع در مقایسه با فرآورده فروشی به شکل کنونی به نفع کشور است لذا سیاست ممنوعیت صادرات مواد خام بیشتر جنبه شعاری، تریبونی و سرگرم کننده دارد تا فرآیند توسعه صنعتی.

خام‌فروشی به معنای صادرات انرژی ارزان است/بزرگترین تولید کنندگان مواد معدنی کدام کشورها هستند؟ عینک فولادی فولاد

کامران وکیل در گفت وگو با فولادبان در واکنش به اظهارات دولتمردان و مقامات مسئول درباره جلوگیری از خام فروشی محصولات صنعتی و فولادی افزود: بسیاری از مواقع فروش محصولات اولیه و خام فروشی به نفع کشور است و اگر فراورده فروشی به شکل کنونی صورت نپذیرد منافع آن برای کشور بسیار بیشتر ازخام فروشی است.

وی با اشاره به تلاش دولت برای ایجاد ارزش افزوده در سنگ آهن و تبدیل آن به فولاد ادامه داد: اگر قرار باشد کارخانه تبدیل سنگ آهن به شمش در اصفهان باشد و با خشک کردن آبهای زیرزمینی، ایجاد گرد و غبار و بیکاری کارگران، نابودی اقلیم کشور و از بین رفتن سفره های آب زیر زمینی و فرونشست زمین شود، ضرر و زیان احداث واحد تولیدی در کوتاه و بلند مدت بسیار بسیار بیشتر از ماحصل فراورده ارزش افزوده است.

این فعال معدنی تصریح کرد: اگر سوخت یارانه ای و ارزان به کارخانه های تولید فولاد برای تبدیل سنگ آهن به فولاد داده شود تا فولاد تولیدی به بازارهای صادراتی برسد درحقیقت سوخت ارزان به بازارهای صادراتی فرستاده شده است نه فولاد.

وکیل با تاکید بر نگاه مثبت فعالان و کارشناسان صنعت فولاد با فرآیند توسعه، صنعتی شدن و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت گفت: صنعتی شدن مسیری است که در تمام کشورهای موفق دنیا طی می‌شود مشروط بر اینکه در جای خود و در مسیر درست انجام می‌پذیرد ولی مسیر توسعه در کشورهای دنیا در جای خود و زمان مناسب خود انجام شده است.

وی با اشاره به احداث چندین کارخانه تولید گندله و آهن اسفنجی در استان هرمزگان افزود: در این واحدهای تولیدی تمام امکانات تولید فولاد، آب ، برق و سایر نیازهای تولیدی فراهم شده است که قطعا این شرایط برای تولید فولاد و ایجاد ارزش افزوده محصولات فولادی خوب ارزیابی می شود ولی جانمایی و ظرفیت سنجی واحدهای تولیدی درمنطقه ای با اقلیم خشک و تنش آبی، روندی اشتباه در توسعه محصولات فولادی محسوب می شود و اگر از ابتدا خام فروشی می شد بسیار بهتر از ایجاد ارزش افزوده بود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران ادامه داد: در کشورهایی مثل استرالیا، برزیل ، ترکیه و ایتالیا که از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی هستند هم محصول و کالای فراوری شده و هم محصول خام خود را صادر می کنند و علت این است که با عرضه محصولات خام ، بتوانند بر اساس سیاست های بازار محور قیمت ها را کنترل و در نهایت به نفع خود شرایط را تغییر دهند.

وکیل تصریح کرد: اتخاذ چنین سیاست هایی موجب از دست رفتن مشتری ها و بازار سنگ های خام یا بلوکه شده در بازارهای صادراتی است.

وی درک و عقلانیت سیاستگذاران دولتی را برای شرایط بازار محصولات صنعتی و معدنی کم دانست و گفت: اغلب دولتمردان و سیاستگذاران بخش صنعت و معدن کشور اطلاع صحیحی از سیاست های منطقی و درست برای بازارهای کشور ندارند و اظهارات آنها درباره خام فروشی و فراورده فروشی اظهارات کارشناسانه و آگاهانه نیست و زمانی از این مسائل آگاه می شوند که دوره ریاست جمهوری‌شان پایان یافته و عمر سیاست هایشان به پایان رسیده است بنابراین به این اظهارات نمی توان امید بست زیرا  کشور دریک سقوط آزاد قرار گرفته و هر سال شتاب این سقوط افزایش می یابد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors