جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 23 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

«خام فروشی» به روایت فعالان بازار فولاد/ توقف صادرات شمش فولاد نزدیک است؟

در راستای مقابله با خام فروشی، احتمال دارد در ماه‌های آینده صادرات شمش فولادی متوقف شود؛ تصمیمی که قطعا واکنش فعالان بازار را به دنباال خواهد داشت.

«خام فروشی» به روایت فعالان بازار فولاد/ توقف صادرات شمش فولاد نزدیک است؟ عینک فولادی قیمت شمش فولاد فولاد

 

به گزارش خبرنگار فولادبان، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اخیرا در مراسم روز ملی صنعت و معدن ، مسأله خام‌فروشی را از موانع پیش‌روی صنعت و تجارت کشور بیان و تاکید کرده است: باید نسبت به مسأله خام‌فروشی شدیداً حساس باشیم، چرا که ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در پرتو جلوگیری از خام‌فروشی میسر خواهد شد.

در عین حال، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت با بیان اینکه اکنون خام فروشی به معنای فروش ماده خام معدنی کمتر از یک درصد است، مطرح کرده است: کمتر از یک درصد مجموع ذخایر معدنی برداشت‌شده به‌صورت خام صادر می‌شوند. نکته قابل‌توجه این است که نمی‌توان گفت خام فروشی نداریم، زیرا صادات شمش فولاد نیز نیمه‌خام است و باید بیشتر فرآوری شده و ارزش‌افزوده بیشتری از آن دریافت کنیم.

به گفته وی، باید تمرکز کنیم به جای شمش فولاد انواع ورق‌ها، مواد فولادی، فولاد آلیاژی و محصولات نهایی مانند لوازم خانگی صادر کنیم. در مجموع صادرات به معنای ماده خام معدنی بسیار اندک، اما در زنجیره‌های بعدی هم می‌توان اقدامی انجام داد که کانون صادر کننده فولاد در دنیا شناخته نشویم.

باتوجه به اهمیت موضوع، با برخی از فعالان بازار، کارشناسان و فعالان صنعت فولاد درباره «صادرات محصولات معدنی و مواداولیه و خام؛ خوب یا بد؟» به گفتگو نشستیم.

«خام فروشی» به روایت فعالان بازار فولاد/ توقف صادرات شمش فولاد نزدیک است؟ عینک فولادی قیمت شمش فولاد فولاد

 

مهمترین عوامل خام فروشی 

در همین حال، دبیر اتحادیه فروشندگان آهن مشهد در گفتگو با فولادبان با اشاره به معضل خام‌فروشی در کشور گفت: پنج عاملِ اهرم‌های دستوری، پیر شدن صنایع ، تورم، نیاز به زنجیره مربوط به صنایع تامین و معادن و عدم ثبات در رویه تجارت را از دلایل خام‌فروشی در کشوراست و قطعا نه تنها در ایران بلکه درهمه دنیا صادرات محصول نهایی بهتر از صادرات مواد اولیه است اما تحقق این امر را باید درعمل سنجید.

محمد عادل با اشاره به مصوبات و بخشنامه های متعدد دستوری در صنعت فولاد، افزود: قیمت‌گذاری‌های دستوری به عنوان یک اهرم بازدارنده در سیاست‌گذارها و سیستم‌های دولتی بر تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی فشار وارد می آورد و عاملی موثر بر روند تولید محصولات فولادی است.

 

«خام فروشی» به روایت فعالان بازار فولاد/ توقف صادرات شمش فولاد نزدیک است؟ عینک فولادی قیمت شمش فولاد فولاد

وی، پیرشدن و به‌روز‌نشدن صنایع را از عوامل هدر رفت انرژی و تمایل تولیدکنندگان به فروش مواد اولیه و خام دانست و خاطرنشان کرد: تورم یکی دیگر ازعوامل خام‌فروشی است که به نوعی در رأس سیاست‌های دیگر قرار گرفته است؛ حال باید دید مُسکن‌هایی که برای آن اعمال می‌شود و غالباً به شکل دستوری بر روی کالای نهایی تاثیر می‌گذارد، تا چه حد کارگشاست.

چرا فولاد تولیدی ما از چین گران‌تر درمی‌آید؟

با این حال، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در گفتگو با فولادبان در خصوص صادرات مواد خام به دیگر کشورها گفت: باید اذعان داشت تولید فولاد با برق و آب یارانه ای و دیگر نهاده هایی که در اختیار کارخانه ها قرار می گیرد، ارزش افزوده ای برای کشور ایجاد نمی کند. شما زمانی می توانید از ارزش افزوده صحبت کنید که برق و گاز کارخانه را به قیمت جهانی خریداری کنید.

کامران وکیل با اشاره به تخصیص سوخت یارانه ای به واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی و فولادسازان، افزود: میلیاردها متر مکعب سوخت یارانه ای وبه یک دهم قیمت جهانی به تولیدکنندگان فولاد می دهند و مواد اولیه کارخانه انها را تامین می کنند ولی باز قیمت تمام شده محصولات تولید داخل از محصولات چینی بالاتر است.

«خام فروشی» به روایت فعالان بازار فولاد/ توقف صادرات شمش فولاد نزدیک است؟ عینک فولادی قیمت شمش فولاد فولاد

وی تصریح کرد: این شرایط نه تنها ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند بلکه موجب از بین رفتن منابع می شود. دولت اگر گاز صادر کند و منابع آبی دشت‌ها را با دستکاری تهدید به خشکسالی و فرو نشست نکند و برق را هم با خود کنترلی مصرف کند، خیلی بصرفه تر است تا اینکه سنگ آهن را به فولاد تبدیل کنید.

خام فروشی شمش و اسلب؛ مهمترین چالش صنعت فولاد

این در حالی است که معاون بازرگانی نورد آذرامین در گفتگو با فولادبان با انتقاد از صادرات شمش فولاد گفت: در همه کشورهای دنیا اولویت صادرات با محصولات پایین دست زنجیره فولاد است چون ارزش افزوده بیشتری نصیب آن کشورمی کند اما در ایران به بهانه بازگشت ارز حاصل از صادرات، درحالیکه کارخانه های نورد با ظرفیت بسیار پایین کارمی کنند بخش قابل توجهی ازشمش به خارج از کشورصادرمی شود.

نایب درختان جلوگیری از صادرات شمش و افزایش تولید مقاطع را به نفع اقتصاد و مصرف کننده بیان و تصریح کرد: وزیرصمت باید با ورود به این حوزه در سیاست های فعلی تجدید نظرکند والا به صنعت فولاد آسیب های جدی وارد خواهد شد.

مزیت صنعت فولاد ایران در تولید شمش 

با این حال، مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در گفتگو با فولادبان با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور و وزیر صمت مبنی بر پرهیز از خام فروشی محصولات معدنی به بازارهای صادراتی، گفت: مزیت صنعت فولاد کشور در تولید شمش است و ظرفیت تولید 55 میلیون تن شمش فولادی در سال ایجاد شده است و اگر صادرات آن متوقف شود، واحدهای تولید شمش با خطرتوقف تولید، تعطیلی و اخراج کارگران مواجه خواهند شد.

 

«خام فروشی» به روایت فعالان بازار فولاد/ توقف صادرات شمش فولاد نزدیک است؟ عینک فولادی قیمت شمش فولاد فولاد

محمد کشانی، مصرف داخلی محصولات فولادی را طبق آمارهای رسمی 12 تا 14 میلیون تن ذکرکرد وافزود: اگرجلوی صادرات شمش گرفته شود و کارخانه ها و واحدهای تولیدی نتوانند تولیدات خود را به فروش برسانند یا صادر کنند طبیعتا باید تولید خود را متوقف، واحد تولیدی خود را تعطیل و کارگران را اخراج کنند.

این فعال صنعتی با اشاره به قیمت نزولی محصولات نوردی  در مقایسه با شمش فولادی در بازارهای صادراتی ادامه داد:میلگرد در زنجیره فولاد محصول نهایی و با ارزش افزوده بالاتر از شمش فولادی به حساب می اید اما قیمت میلگرد در بازارهای صادراتی  از قیمت شمش پایین تر است و از آنجا که دولت هم برنامه مشخصی برای حمایت از این واحدها ندارد عملا آینده فعالیت شرکت های نوردی و ذوبی در ابهام قرار گرفته است.

آمارهای رسمی از صادرات محصولات فولادی در سال 1401 چه می‌گویند؟

خبرنگار فولادبان می نویسد: براساس آمارهای رسمی، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دو ماهه نخست امسال یک میلیون و ۴۲۳ هزار تن گزارش شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

البته کل صادرات محصولات فولادی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از کاهش ۲۵ درصدی حکایت دارد. در واقع، صادرات محصولات فولادی مسیر مخالف صادرات فولاد میانی را طی کرده و صادرات این محصولات کاهش یافته است.

 

«خام فروشی» به روایت فعالان بازار فولاد/ توقف صادرات شمش فولاد نزدیک است؟ عینک فولادی قیمت شمش فولاد فولاد

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در دو  ماهه نخست امسال  صادرات اسلب کاهش ۲۸ درصدی را تجربه کرده و صادرات بیلت و بلوم، ۲۹ درصد افزایش یافته است. در میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۳۰۱ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در سه ماهه نخست سال جاری، ۳۱ درصد کاهش یافته است.

از رقم کل صادرات محصولات فولادی در فروردین و اردیبهشت امسال، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی ۳۰۱ هزار تن (با کاهش ۳۱ درصدی)، صادرات میلگرد ۲۷۲ هزار تن (با کاهش ۲۷ درصدی)، صادرات مقاطع تخت فولادی ۵۶ هزار تن (با افزایش ۳۷ درصدی) به ۵۶ هزار تن گزارش شده است. با این حال، در دو ماهه نخست امسال صادرات آهن اسفنجی صفر بوده است.

این در حالی است که تازه‌ترین تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که در فروردین و اردیبهشت امسال فعالان صادراتی صنعت فولاد با چالش جدید «افزایش عوارض صادرات فولاد» مواجه شدند و صادرات به شکل غیرمستقیم، تجت تاثیر این مصوبه قرار گرفت. در ادامه با وجود اصلاح این مصوبه توسط  وزارت صمت و خروج برخی محصولات از شمول عوارض صادراتی، انتظار می رفت که فعلان بازار دیگر با چالشی در این باره مواجه نباشد، اما انتشار جزئیات بیشتر از این مصوبه، بر مشکلات فعلان بازار افزود به نحوی که برخی محصولات فولادی با جذابیت بیشتر برای صادرات، با بیشترین عوارض صادراتی مواجه شده اند.

به‌عنوان مثال، براساس آمارهای رسمی، در دو ماهه اول امسال «بیلت و بلوم» و «اسلب» ( به عنوان کالای میانی ) بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده‌اند و با اصلاح تعرفه‌های صادراتی باز هم صادرکنندگان اسلب و بیلت به ترتیب بعوارض ۱۷ و ۱۱ درصدی پرداخت می‌کنند.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید با تصمیمات جدید دولتمردان چه سرنوشتی در انتظار صادرات شمش فولاد در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده خواهد بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors