کاهش عوارض صادرات؛ مسکن موقت در صنعت فولاد/ دامپینگ روسیه بازار فولاد را بر هم زد

وزیر اقتصاد و دارایی به تازگی اعلام کرد که تا پایان سال امسال، مالیات بر واردات مواد اولیه و واسطه تولید نصف خواهد شد؛ حال باید بررسی کرد که این خبر خوشی برای فولادی‌ها خواهد بود؟ علی سلطانی‌مجد،تحلیلگر بازار فولاد در این خصوص گفت: کاهش هزینه‌های عوارض واردات، مسکن مقطعی است و راه حل مشکلات فولادی‌ها این نخواهد بود.

علی سلطانی مجد در گفتگو با خبرنگار فولادبان با اشاره به توییت اخیر وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در سال 1401 تصمیم بر آن شد که ارز 4200 تومانی به دلیل تأمین کسری بودجه برداشته شود و واردات با ارز نیمایی صورت گیرد؛ این درحالی است که قیمت جهانی فولاد به نسبت سال قبل افت شدیدی داشته است و علت آن مازاد تولید جهانی است. در این میان روسیه نیز به دلیل جنگ با اوکراین و تأمین هزینه‌های خود، تخفیف چشم‌گیری را بر صادرات فولاد خود قرارداده که برای کشورهای صادرکننده فولاد از جمله ایران اتفاق خوبی نیست.
وی در ادامه افزود: به هر حال کاهش عوارض واردات از 4 درصد به2 درصد، برای تولیدکنندگان فولاد کمک‌کننده خواهد بود اما در شرایط فعلی ما در کشور با مازاد تولید مواجه هستیم که این یعنی عرضه بیشتر از تقاضا است. در حال حاضر، به علت تورم و گرانی، فعالیت‌هایی چون ساخت‌وساز و خودروسازی نیز کاهش پیدا کرده؛ این در حالیست که در سال‌های گذشته، درست در این موقع از سال که برنامه بودجه تنظیم و پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز آغاز شده بود، شرایط مناسبی نیز برای فولادی‌ها فراهم بود. در سال جاری نیز تا زمانی که پروژه‌های عمرانی بزرگ رونق نگیرد و تولید خودروسازان افزایش پیدا نکند و به طور کلی تا تقاضای تولید فولاد احساس نشود، بارار فولاد رونق نخواهد گرفت.
این سرپرست تحلیل بازار فولاد در ادامه تصریح کرد: در همین 4 ماه اخیر سال بر اثر اتفاقاتی چون قطعی برق، افزایش حقوق و غیره، قیمت فولاد مدام در نواسان است و کاهش و افزایش پیدا می‌کند، این تصمیم‌گیری‌ها به نوعی مسکن موقتی است و چاره حل مشکلات فولادی‌ها نیست؛ شاید این طرح تا حدودی به تولیدکنندگان فولاد کمک کند اما آنقدر هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است که در نهایت ما شاهد تاثیر چشمگیری نخواهیم بود.
وی در آخر تصریح کرد: ممکن است این خبر از نظر روانی تا چند هفته در بازار تأثیر مثبت ایجاد کند اما در عمل چندان موثر نخواهد بود. آنچه برای بازار فولاد اهمیت دارد مسئله تقاضا است که تا افزایش پیدا نکند، مشکل فولادی‌ها حل نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *