جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 16 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

صادرات شمش؛ خوب یا بد؟/کوره نوردی‌ها گرم می‌شود

با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور و تاکید بر کاهش صادرات مواد خام با فعالان بازار فولاد درمورد صادرات شمش گفتگو کردیم. بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در این خصوص گفت: در مورد صادرات شمش باید بیشتر دقت کنیم چرا که تفاوت قیمت شمش و مقاطع طویل در بازار زیاد نیست.

بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان گفت: در بحث صادرات شمش باید دقت بیشتری بررسی شود؛ به طور کلی انتظار این است که بر روی محصولات پایین دست که کار بیشتری بر روی آن انجام شده و سرمایه‌گذاری شدهاست، ارزش افزوده بالاتری حاصل شود و با قیمت بالاتری برای تولیدکننده به فروش برسد؛ اما در واقعیت اینطور نیست.

وی ادامه داد: هنگامی که قیمت‌های جهانی را در کشورهای صادرکننده فولاد بررسی می‌کنیم تفاوت قیمت مختصری( مثلا 20 تا 30 دلار) بین مقاطع طویل چون میلگرد و تیرآهن و کناف، و شمش وجود دارد که نه تنها ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند بلکه جوابگوی هزینه‌های تبدیل شمش به میلگرد نیز نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در کشورهای مصرف‌کننده مقاطع فولادی که عوارض بر واردات اعمال می‌شود، برای آنکه صنعت داخلی ایجاد کنند؛ ترجیح میدهد واردکننده شمش باشند و این تمایل به خرید محصول نهایی را کمتر می‌کند و اکثراً شمش را برای بازار خارجی خود می‌خرند.

احرامیان همچنین گفت: علاوه بر این مسئله، وقتی که شمش نزدیکتر به بازار مصرف باشد، به سرعت نیاز بازار را پاسخ می‌دهد. از این جهت وقتی که شمش موجود باشد در هر اندازه‌ای که بازار کشش داشته باشد، کارخانجات نورد می‌توانند شمش را به سایزهای مختلف تبدیل کنند. این الگویی که شمش وارد کشور مصرف‌کننده شود و توسط کارخانجات نوردی نزدیکتر به بازار مصرف برسد الگوی چابک‌تر و بهینه‌تری است؛ برای همین  فاصله قیمت بین شمش و تیرآهن، میلگرد و نبشی در تمام دنیا کم شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: اگر اصرار بر ممنوعیت صادرات محصولات پایین دستی مانند شمش را داشته باشیم خلاف قوانین بازار و اقتصاد عمل کرده‌ایم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors