بلاتکلیفی گریبان بازار سرمایه را گرفت

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در نوعی بلاتکلیفی  به سر می‌برد و همین بلاتکلیفی باعث شده شاخص بورس وکلیت بازار سرمایه تا حدودی از ‌تورم سال 1400 و1401 جا بماند. مهم‌ترین عامل این بلاتکلیفی شاید موضوعات سیاسی باشد، الخصوص در حوزه سیاست خارجه و برجام که باعث شده در بازار سرمایه، معامله‌گران با طمأنینه و دست به عصا حرکت کند.

مهدی حاجی‌وند در گفتگو با خبرنگار فولادبان افزود: از طرف دیگر ما با نوسانات نرخ ارز مواجه هستیم؛ هنوز برای سهامداران مسجل نشده که قیمت دلار بالای 30 تومان تصویب می‌شود یا پایین 30 تومان.

حاجی وند تصریح کرد: اولویت دولت در سال 1401 بازار سرمایه نیست و بورس در این سال به نوعی در غربت به سر می‌برد و نه حمایت‌های نمایندگان مجلس را دارد و نه خبری از حمایت وزیر اقتصاد هست؛ شاید علت این بی‌اعتنایی به بازار بورس کثرت مشکلات اقتصادی  باشد. از طرفی شاید احتمال می‌دهد که در صورت رشد بورس تورم نیز روند صعودی طی کند.

این کارشناس بورس در پیش‌بینی بازارسرمایه در هفته قبل گفت: در هفته قبل نیز نمودی از بلاتکلیفی در بازار بورس مشاهده شد. شاخص بورس بعد از بیست ماه، اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به ارتفاع یک میلیون ششصدهزار واحد رسید اما خیلی زود نزول کرد و تا مرز ارتفاع  یک میلیون و پانصد هزار واحد افول کرد که این عدد مزر روانی مهمی برای شاخص بورس محسوب می‌شود.

وی در ادامه با تحلیل اوضاع بورس در این هفته تصریح کرد: در شرایط کنونی، شاخص بورس، انگیزه و توان این را ندارد که این ارتفاع را پرقدرت رد کند و ارتفاع یک میلیون وششصد را تثبیت کند؛ این درحالی است که اگر ارتفاع یک میلیون و پانصدهزارتایی از دست برود و به کانال یک میلیون و چهارصدهزار برسد می‌توان گفت اتفاق خوبی برای بازار سرمایه نیست و احتمال آن می‌رود که شاهد افت 100 هزار واحدی باشیم. در مجموع  با درنظر داشتن این عوامل می‌توان نتیجه گرفت که در هفته‌ای گذشته شاید ناخواسته یا غیرمستقیم مهندسی بازار بورس به گونه‌ای بود که  شاخص بورس در ارتفاع یک میلیون پانصد هزار باقی بماند. خودرویی ها و فولادی نیز در این هفته تا حدودی سعی کردند این شاخص یک میلیون و پانصدهزارتایی را حفظ کنند.

حاجی وند در پیشبینی بازار سرمایه در هفته آتی گفت: در زمینه پیشبینی هفته پیشرو باید گفت کماکان بازار سرمایه در یک بلاتکلیفی باقی خواهد ماند؛ همچنین با توجه به تعطیلی یک روزه احتمال آن می‌رود که شاخص بورس در همان ارتفاع یک میلیون و پانصدهزار تایی باقی بماند و نه رشد جدیدی دارد و نه افت شدید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *