معاملات بورس به کدام سمت حرکت می‌کند؟/ اصلی‌ترین عامل اثرگذار بر معاملات هفته آینده

بورس اوراق بهادار در هفته‌ای که گذشت بیشتر تحت تأثیر عواملی چون از سر گرفته شدن مذاکرات برجام و نزولی شدن قیمت اسکناس دلار بود. در این هفته همزمان با شنیده شدن از سر گرفته شدن مذاکرات در دوحه، بازار باز هم به حالت انتظار درآمد. قیمت دلار هم با شنیده شدن این خبر دوباره به کانال 30 هزار تومانی رسیده بود، اما به نتیجه نرسیدن این مذاکرات باعث شد تا قیمت دلار پس از تعطیل شدن بازار سهام باز هم به کانال 31 هزار تومان بازگردد و به این ترتیب باید منتظر یک جو جدید در بازار سرمایه باشیم.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس این روزها از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، گفت: اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند روند بازار را مشخص کند، مذاکرات برجام و جو روانی خواهد بود که تغییر قیمت دلار تأثیر خواهد داشت.

به گزارش فولادبان، به هر ترتیب، شاخص کل در این هفته وضعیت چندان خوبی را طی نکرد و باری دیگر هفته را نزولی طی کرد. این شاخص نسبت به هفته گذشته 1.3 درصد معادل 19 هزار و 678 واحد افت داشت و به یک میلیون و 513 هزار و 715 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز کاهش اندک 0.2 درصدی را تجربه کرد و در نقطه 421 هزار و 481 واحدی ایستاد. شاخص فلزات اساسی با افت 3.9 درصدی همراه بود و در پایان این هفته رقم یک میلیون و 76 هزار و 865 واحدی را نشان داد. به نظر می‌رسد افت قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی به دنبال تأثیر جنگ اوکراین و روسیه، تأثیر بسزایی روی این گروه گذاشته باشد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته گفت: این روزها بورس از کمبود نقدینگی رنج می‌برد زیرا نقدینگی در بازار نیست و حجم معاملات بسیار کاهش پیدا کرده است. برای مثال، حجم معاملات امروز بورس سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و به طور کلی، ارزش معاملات بورس هر روز حدود سه هزار و ۵۰۰ تا چهار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه بورس از لحاظ بنیادی خوب و ارزشمند است، افزود: این در حالی است که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب مانده است و تا نقدینگی وارد آن نشود و حجم معاملات بالا نرود، حرکت خاصی نخواهد داشت. با این حال، باید توجه کرد که بورس منتظر چند مؤلفه بود که هرکدام می‌تواند تأثیری روی معاملات داشته باشد. اولین مورد نرخ دلار و مذاکرات برجام است و هر خبری در این حوزه روی بازار سرمایه تأثیر دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دومین مؤلفه، نرخ بهره بین بانکی است که تالار شیشه‌ای نسبت به بالا رفتن آن واکنش نشان می‌دهد. علی‌رغم اینکه نرخ بانکی باید در محدوده ۲۰ درصد بماند، اما شاهد افزایش هفتگی آن هستیم. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه به بالای ۵۲ درصد رسیده و نرخ بهره حقیقی نیز در حال منفی‌تر شدن است. همه این موارد، در بلند مدت روی بازار اثر منفی دارند.

شفیعی ناطق درباره تأثیر دولت در معاملات بورس گفت: دولت علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی، دست در جیب شرکت‌های بورسی کرده است. برای نمونه روند یوتیلیتی پتروشیمی‌ها، این مشکل را نشان می‌دهد. از سوی دیگر قطع برق، یکی از ریسک‌های پیش روی مهم محسوب می‌شود. اگر بحث کمبود برق در مرداد و تیر شروع شود، بازار به این‌ها بها می‌دهد.

وی تأکید کرد: هفته آینده مهم‌ترین نکته مذاکرات هسته ای و به طبع آن قیمت دلار و نرخ بهره بین بانکی است. هر کدام از این‌ها می‌تواند روند بازار را متأثر کند یعنی به نتیجه نرسیدن مذاکرات می‌تواند منجر به افزایش قیمت دلار شود، اما برای مشخص شدن روند بازار منتظر حجم درخواست در معاملات هم ماند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اضافه کرد: تا زمانی که ارزش معاملات بازار بالای پنج هزار میلیارد تومان نرسد، انتظار حرکت خاصی را از بازار ندارم. تا آن زمان روندهای مثبت‌ موقتی هستند. اگر طرف تقاضا قوی شود و ارزش معاملات حداقل بالای پنج هزار میلیارد بیاید، بعد از آن می‌توانیم بگوییم که بازار روند گرفته و شرایط مثبت واقعا امیدوارکننده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *