جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 02 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بورس در چنگال بی‌اعتمادی/ نیم‌نگاه سهامداران به بازارهای جهانی و مذاکرات

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس این روزها بیشتر از بی‌اعتمادی سهامداران رنج می‌برد، گفت: با توجه به افق مذاکرات، نیم‌نگاه سهامداران به وضعیت مذاکرات، نرخ دلار و همچنین بازارهای جهانی است تا وضعیت تابستان بازار سرمایه به سرانجام برسد.

به گزارش فولادبان، بازار سرمایه این هفته هم روی ریل نزولی قرار داشت و بیشتر به ناحیه مقاومت یک میلیون و 530 هزار واحدی نزدیک‌تر شد. این هفته هم مانند هفته‌های گذشته مسائل زیادی بر بازار سرمایه حاکم شده بود و از جمله این اتفاقات مهم می‌توان اعلام وصول طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را نام برد. این خبر به قدری اهمیت داشت که صنایع بزرگ سریع به این مسئله واکنش نشان دادند و شاهد افت سریع شاخص‌ها بودیم، اما از طرفی هم رکود بازار به دنبال افت قیمت دلار در این هفته بر بازار سرمایه اثرگذار بود.

شاخص کل بورس تا آخرین روز معاملاتی این هفته 1.9 درصد معادل 30 هزار و 933 واحد افت کرد و در نقطه یک میلیون و 533 هزار و 393 واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز که بیشتر تحت تأثیر خرید و فروش در سهام کوچک‌تر بازار سرمایه بود، با افت 1.5 درصدی همراه بود و در نهایت به 422 هزار و 292 واحد رسید. شاخص فلزات اساسی که این هفته نسبت به دیگر شاخص‌ها ریزش بیشتری را تجربه کرد، 3.7 واحد کاهش یافت و رقم یک میلیون و 120 هزار و 692 واحد را نشان داد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت این بازار گفت: در طول هفته جاری، به دلیل اخبار بدی مانند اعلام وصول وزیر صنعت، منتشر نشدن گزارش مالی سالیانه شرکت‌ها و افت قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی که منتشر می‌شدند، شاهد افت شاخص کل بودیم، اما مسئله مهمی که بیشتر بازار را تحت تأثیر قرار داده است، دخالت‌های مختلف در بازار است که سرمایه‌گذاران در آن را بی‌اعتماد کرده است.

وی اضافه کرد: همان‌طور که از حجم معاملات مشخص است، تمایلی برای خرید سهام وجود ندارد. از طرف دیگر بازار به هر خبری که نیمه منفی باشد هم عکس العمل شدید منفی نشان می‌دهد. در مقابل، شاهد این بودیم که روز چهارشنبه وضعیت حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای دیگر هفته بهبود پیدا کرد و این هم به دلیل پیش‌بینی بهتر شدن وضعیت شاخص کل در روز شنبه است که تنها می‌تواند یک روز دوام داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شاخص کل به کف حمایت یک میلیون و 530 هزار واحدی رسیده است که این محدوده می‌تواند برای بورس حیاتی باشد چراکه در صورت حمایت می‌تواند دوباره رو به رشد حرکت کند، اما در صورت انتشار کوچک‌ترین اخبار منفی این امکان وجود دارد که این کف حمایتی نیز از دست برود و وضعیت وخیم‌تر شود.

شفیعی ناطق درباره وضعیت بازار سرمایه در تابستان گفت: با توجه به افق ناامیدکننده مذاکرات برجام و تاثیر این مولفه بر افزایش نرخ دلار، و از سوی دیگر فرارسیدن فصل مجامع و تقسیم سود بیشتر از سوی شرکت‌های بزرگ نسبت به شرکت‌های کوچک، انتظار می‌رود که در فصل تابستان، بازدهی شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن، بیشتر باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که در صورت تغییر هرگونه رویه در مذاکرات برجام و مثبت شدن چشم‌انداز مذاکرات و در نهایت، وصول توافق در مذاکرات برجام، به دلیل کاهشی‌شدن نرخ دلار، تمامی بازارهای مالی، اعم از طلا، مسکن و بورس وارد فاز رکودی می‌‌‌شوند.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به سیاست کلان اقتصادی فدرال‌رزرو و افزایش چندمرحله‌‌‌ای نرخ بهره برای جلوگیری از تورم بیشتر و اعمال سیاست‌‌‌های انقباضی پولی، از آنجا که چشم‌انداز کامودیتی چندان صعودی نیست، بیشتر اقتصاددانان، چشم‌انداز اقتصادی را در جهان رکودی می‌دانند، به همین دلیل از کانال افزایش قیمت جهانی و تاثیر آن بر سودآوری شرکت‌های بورسی برای بازار سرمایه رشدی حاصل نخواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors