جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 15 خرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فاصله زیاد بین نیاز صنعت معدنکاری به ماشین‌آلات با ظرفیت ساخت تولید داخل وجود دارد

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر تعداد معادن فعال و دارای پروانه بهره برداری کشور 5400 تا 5600  باشد و به هریک از این معادن مثل چادرملو، سنگان، سرچشمه ، سنگ آهن مرکزی و معادن کوچک شن و ماسه فقط یک دستگاه صنعتی معدنی تعلق بگیرد باید 5600 دستگاه  ماشین‌آلات معدنی در کشور تولید شود در حالیکه میزان تولید ماشین‌آلات معدنی داخل با نیاز واقعی معدنکاران فاصله بسیار زیادی دارد.

سجاد غرقی در گفتگو با فولادبان گفت: درحال حاضر ۱۸ هزار دستگاه در معادن ما بالای ۲۰ سال عمر دارند که باید نوسازی شوند و ما معتقدیم برای کمک به شرایط بحرانی فعلی ، ورود ماشین‌آلات برای معدنکاران و پیمانکاران بدون تشریفات خاصی آزاد شود اما مقاومت از سمت شرکت‌های تولید کننده ماشین‌آلات بالاست.

وی ادامه داد: نوع سازوکار شرکت‌های تولیدکننده نباید روی ساخت همه تجهیزات باشد بلکه بهتر است روی زنجیره ارزش ماشین‌آلات از ساخت قطعات و سرویس و خدمات باشد که این مساله بسیار می‌تواند اقتصادی و مؤثر باشد اما تولیدکنندگان داخلی برتولید کل دستگاه‌های سنگین با فناوری بالا اصرار دارند در حالیکه این شیوه تولید به زنجیره‌های فنی قبل وابستگی دارد که همین موضوع موجب مسایل کنونی شده است.

این فعال معدنی تصریح کرد: نوسازی 18 هزار دستگاه و ماشین‌آلات فرسوده معدنی قادر به پاسخگویی بخش معدن کشور نیست و طبق صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی ، امکان تولید 100 دستگاه ماشین‌آلات معدنی جدید در کشور وجود دارد.

غرقی گفت : سیاست دولت و وزارت صمت چنانچه مبتنی بر استفاده از ماشین‌آلات تولید داخل قبل از واردات ماشین‌آلات معدنی باشد، طبیعتا مورد قبول معدنکاران خواهد بود ولی باز همچنان به ماشین‌آلات نیاز دارند.

وی افزود: اگر تعداد معادن فعال و دارای پروانه بهره برداری کشور5400 تا 5600 باشد و بخواهند به هریک از این معادن مثل چادرملو، سنگان، سرچشمه ، سنگ آهن مرکزی و معادن کوچک شن و ماسه فقط یک دستگاه صنعتی معدنی تعلق بگیرد باید 5600 دستگاه  ماشین‌آلات معدنی در کشور تولید شود وهمین تحلیل ساده نشان می‌دهد میزان تولید ماشین‌آلات معدنی درداخل بسیار بسیار محدود است.

این فعال معدنی ادامه داد: طبق صورت‌های مالی یک شرکت بزرگ تولید کننده ماشین‌آلات در سال ۹۹ که بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در کشور است ،فقط  ۲۹ دستگاه تولید کرده است که این رقم نشان می‌دهد فاصله بسیار زیادی بین نیاز صنعت معدنکاری به ماشین‌آلات با ظرفیت ساخت داخل وجود دارد.

غرقی گفت: وقتی نیاز ماشین‌آلات معدنی ما درحال حاضر 18 هزاردستگاه است و تولید ماشین‌آلات معدنی کشور فقط 100 دستگاه است طبیعتا تمام این تجهیزات پیش فروش می‌شود و اگر توان مالی و اجرایی تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی باز هم افزایش یابد تمام ظرفیت و حتی ظرفیت تولیداتی آتی این شرکت‌ها در همان هفته‌های اول پیش فروش خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors