عرضه 80 درصدی محصولات فولادی در رینگ صادراتی

طبق قانون درآمد حاصل از وضع عوارض برای دولت باید مطابق با ردیف 3بند پ ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه در همان زنجیره هزینه شود، بنابراین اجرای این طرح کار را بسیار آسانتر می‌کند و بطور خودکار خود زنجیره خود را تسهیل و تعدیل می کند.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران گفت: طرح پیشنهادی انجمن سنگ آهن برای زنجیره فولاد مبتنی بر تنظیم سیستماتیک بازار است به این شکل که کل مصرف بازار داخلی با 20 درصد بالاتر مشخص می شود و مدیریت و تنظیم بازار بطور کامل دراختیار دولت و مابقی بازار یعنی 80درصد در رینگ صادراتی قرار می گیرد.

سعید عسکرزاده در گفتگو با فولادبان با اشاره به طرح پیشنهادی انجمن سنگ آهن برای زنجیره فولاد افزود: با مدیریت 80 درصدی محصولات فولادی در رینگ صادراتی وضع عوارض بی معنی خواهد شد و عملا دولت بر تمام زنجیره مدیریت مستقیم خواهد داشت.

وی ادامه داد: طبق قانون درآمد حاصل از وضع عوارض برای دولت باید مطابق با ردیف 3بند پ ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه در همان زنجیره هزینه شود، بنابراین اجرای این طرح کار را بسیار آسانتر می‌کند و بطور خودکار خود زنجیره خود را تسهیل و تعدیل می کند.

این فعال صنعتی و معدنی تصریح کرد: این پیشنهاد بیش از آنچه که قبض و بسط و اعمال مدیریت داشته باشد بر مبنای رهاسازی کار و انجام خودکار فعالیت زنجیره تبیین شده است بنوعی که با بازار مصرف داخلی و سهمیه بندی و میزان عرضه کاری ندارد و برای بازار صادراتی یا خارجی اجازه داده می شود در یک فضای کاملا رقابتی و در رینگ صادراتی عرضه شود.

عسکرزاده گفت: ویژگی مهم این عرضه اینگونه خواهد بود که در دو روز عرضه می شود در روز اول اگر تولیدکنندگان تمایل به خرید داشتند فقط تولیدکنندگان حلقه بعدی می توانند محصولات (حلقه قبلی را به عنوان ماده اولیه ) بخرند و در روز بعدی فروش آزاد خواهد شد یعنی اگر تولیدکنندگان محصولات را در روز اول خریداری نکردند بازرگانان می توانند در روز بعد خرید و صادر کنند اما شرط مهمی که این معاملات دارد این است که کالایی که در رینگ صادراتی عرضه می شود الزاما  بایستی ماده اولیه اش از رینگ صادراتی خریداری شده باشد و این باعث خواهد شد تمام زنجیره فولاد از ابتدا یعنی کنسانتره تا محصول را صادراتی ببینید و بازار را بسیار تعدیل می کند.

وی با اشاره به سهم سود از بازار داخلی و صادراتی افزود: تا پیش از این اگر تمام محصولات با ریال و قیمت تعدیل شده داخلی معامله می شد و فقط زنجیره ای که مجوز صادراتی داشت می توانست از رانت عجیب و غریبی سود صادراتی بهره مند شود با اجرای این طرح از ابتدای زنجیره آنچه که مازاد بر مصرف داخلی است بعنوان محصول صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه خواهدشد و اگر حلقه بعدی محصول را خریداری کند به مصرف خود خواهد رساند و سپس صادراتی خواهد شد و همین جریان ادامه خواهد داشت تا هر نقطه ای به صادرات منجر شود.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: این طرح با توضیحاتی که به آقای محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت ارائه شد بسیار مورد توجه قرار گرفت و امیدوارم به مرحله عملیاتی نیز برسد زیرا طرحی است که تمام رانت‌ها، امضاهای طلایی و فاصله‌ها را حذف می‌کند و سیستم سالم و شفافی را برای زنجیره فولاد فراهم خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *