جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 07 اردیبهشت 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کارخانجات یارانه انرژی می‌گیرند و با قیمتهای روز جهانی صادر می‌کنند/ جانمایی غلط، صنایع را به ورشکستگی می‌کشاند

یارانه قابل توجه دولت به صنایع شوک بزرگی را بین قیمت جهانی و قیمت داخلی ایجاد می کند و صنعتگر هم انتظار دارد در مقابل یارانه زیادی که می گیرد پس از تولید کالای نهایی خود به دولت مبالغی عودت ندهد که عادلانه نیست.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: اگر دولت قسمتی از یارانه انرژی را تحت عنوان عوارض از صنایع بزرگ فولادی یا سیمانی اخذ کند قیمت محصولات فولادی متعادل می‌شود.

کامران وکیل در گفت و گو با فولادبان افزود: ایراد کلی که به اقتصاد کشور وارد است اینجاست که دولت یارانه سوخت و انرژی به صنایع انرژی به صنایعی مانند فولاد و سیمان تخصیص می دهد و هنگام فروش محصولات و کالاهای نهایی ، قیمت محصولات با قیمت های جهانی محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: تولید کنندگان کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات در همین حال محصولات فولادی خود را با قیمت های جهانی سوخت تولید می کنند و با قیمت جهانی هم به فروش می رسانند و سود خود را نیز از این تولیدات خود کسب به دست می‌آوردند.

این فعال صنعتی تصریح کرد: یارانه قابل توجه دولت به صنایع شوک بزرگی را بین قیمت جهانی و قیمت داخلی ایجاد می کند و صنعتگر هم انتظار دارد در مقابل یارانه زیادی که می گیرد پس از تولید کالای نهایی خود به دولت مبالغی عودت ندهد که عادلانه نیست.

وکیل گفت: در این شرایط سود تولید کننده داخلی از تولید محصولات یارانه‌ای بیشتر از حد نرمال خواهد شد و البته بهره مندی از  منافع تولید بد نیست ولی خوب هم نیست؛ زیرا صنایعی که درکشور فعالیت دارند مثل صنعت فولاد ، سیمان و سنگ و بسیاری صنایع دیگر تنها مزیت تولیدی‌شان این است که فقط با سوخت ارزان کالا و محصول خود را  تولید می کنند و مزیت اقتصادی دیگری ندارند و حتی زیانده هم هستند.

وی افزود: اگر در صورت مالی صنایع انرژی بر(فولاد، سیمان و سنگ) بررسی کارشناسی شده ای شود و قیمت سوخت ، انرژی و حامل های انرژی این صنایع با قیمت های جهانی برابر شود تقریبا تمام صنایع کشور ورشکسته خواهند شد زیرا علاوه بر بهره مندی از یارانه انرژی اغلب ظرفیت های خرد با جانمایی‌های غلط دارند و فعالیت تولیدی اشان اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

وکیل با اشاره به وضع عوارض حدود ده سال قبل برای صادرات سنگ آهن گفت: با اعمال عوارض دولت بر سنگ آهن، انجمن فولاد از مشوقین و حامیان اصلی این سیاست در زنجیره فولاد بود و اعلام کرد سنگ آهن که از ذخایر معدنی کشور است  بهتر است در داخل زنجیره مصرف شود و با ایجاد ارزش افزوده، مانع از خام فروشی این محصول شود.

وی افزود: در حال حاضر انجمن فولاد در کسوت مخالفین اعمال عوارض صادراتی قرار گرفته و جای سوال است که اگر سیاست اعمال عوارض خوب نیست چرا در زمان اعمال عوارض سنگ آهن موافق این سیاست بودید و اگر این سیاست خوب است چرا الان مخالف آن هستید.

این فعال صنعتی ادامه داد: موافقت انجمن فولاد با اعمال عوارض سنگ آهن به این علت بود که آن زمان قصد داشتند سنگ آهن ارزان تری نصیب فولادی ها شود ولی درحال حاضر که تمام محصولات تولیدی فولادسازان مشمول عوارض خواهد شد با این سیاست مخالفند و قطعا دوگانه عمل کردن در اعمال عوارض بی‌انصافی است.

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors