بازار فولاد و سنگ‌آهن تحت‌الشعاع تحولات چین و روسیه

رویترز در تحلیلی درباره وضعیت فعلی بازار جهانی فولاد نوشته است:‌ بازارهای فولاد و سنگ‌آهن آسیا در تلاش هستند تا بین قرنطینه‌های ناشی از ویروس کرونا در چین و از دست دادن احتمالی صادرات از روسیه و اوکراین فاصله بیندازند.اولی، عامل کاهش قیمت‌ها است، زیرا ممکن است تولید فولاد چین به دلیل محدودیت در برخی مناطق تولید مانند تانگشان و همچنین آسیب احتمالی به رشد اقتصادی کاهش یابد.دومی می‌تواند هم نزولی و هم صعودی باشد، بسته به اینکه درگیری بین روسیه و اوکراین چگونه پیش می‌رود.

به گزارش فولادبان،داده‌های رسمی نشان می‌دهد که هر دو صادرکننده اصلی فولاد هستند و روسیه در سال‌های اخیر حدود 28 میلیون تن فولاد صادر کرده است که دقیقاً پس از ژاپن قرار دارد، اما با فاصله کمی از چین که 52.63 میلیون تن محصولات فولادی در سال 2021 صادر کرده است قرار دارد.

اوکراین حدود 15 میلیون تن فولاد در سال صادر می‌کند که آن را در رتبه هشتم قرار می‌دهد و همچنین پنجمین صادرکننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان است، اگرچه حجم آن در مقایسه با صادرکنندگان برتر استرالیا و برزیل کم است.

بر اساس تحقیقات Refinitiv، اوکراین 21.26 میلیون تن سنگ‌آهن در سال 2021 صادر کرده است که حدود 2.5 درصد از 884 میلیون تنی است که استرالیا صادر کرد.
از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه خریداران بین‌المللی از خرید فولاد آن عقب‌نشینی کرده‌اند، اگرچه احتمالاً چندین ماه طول می‌کشد تا تأثیر کامل این خودتحریمی آشکار شود.

محموله‌های اوکراینی نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، با توجه به نزدیکی جنگ به برخی بنادر اصلی، به این معنی که صاحبان کشتی، بیمه گران و تاجران تمایلی به حمل محموله‌ها ندارند.

با توجه به کاهش احتمالی عرضه فولاد و سنگ‌آهن، به ویژه در اروپا، که بیشتر منابع را از روسیه و اوکراین خریداری کرده است، وضعیت برای قیمت سنگ‌آهن و فولاد صعودی به نظر می‌رسد.

اما این وضعیت ممکن است منجر به تغییر مسیر بیشتر فولاد روسیه به آسیا شود، زیرا صادرکنندگان به دنبال بازارهای جدیدی برای محصولاتی هستند که دیگر اروپایی‌ها آن را خریداری نمی‌کنند.

این ممکن است بازارهای فولاد آسیا را متلاطم کند، به ویژه اگر محصولات روسی با تخفیف‌های زیادی به عرضه‌کنندگان معمولی منطقه، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ارائه شود.

برعکس، صادرکنندگان آسیایی ممکن است فرصت‌های جدیدی برای صادرات به اروپا پیدا کنند، به‌ویژه اگر کارخانه‌های فولاد اروپا به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی از افزایش تولید خود محدود شوند.

به طور کلی، تأثیر احتمالی حذف روسیه از بیشتر بازار فولاد اروپا در آسیا نیز محسوس خواهد بود و انتظار می‌رود که جریان‌های تجاری مجدداً همسو شوند.همچنین مقدار زیادی به تقاضای فولاد چین در آینده بستگی خواهد داشت، که به نوبه خود با مدت زمان قرنطینه فعلی و اینکه آیا هزینه‌های محرک بالاتری در پی خواهد داشت، تعیین می‌شود، زیرا پکن به دنبال بازسازی حرکت اقتصادی است.

فولاد چین بازمی‌گردد؟

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تولید فولاد خام چین در دو ماه اول سال 10 درصد کاهش یافته و از 174.99 میلیون تن در دوره مشابه در سال 2021 به 157.96 میلیون تن رسیده است.

کاهش تولید برای کاستن از آلودگی هوای پیش از بازی‌های المپیک زمستانی پکن بخشی از دلایل کاهش تولید است، اما قیمت‌های بالای سنگ‌آهن و زغال‌سنگ کک‌شو نیز تلاش کارخانه‌ها را برای کار با ظرفیت بالا محدود می‌کند.

بر اساس داده‌های گمرک، صادرات محصولات فولادی چین نیز در دو ماه اول کاهش یافت و به 8.23 میلیون تن رسید که 18.8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 کاهش داشت.

اما شروع ملایم سال برای بخش فولاد چین به این معنی نیست که بقیه سال نیز از همین الگو پیروی خواهد کرد و در حال حاضر نشانه‌هایی از افزایش تولید وجود دارد.
انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرده است که تولید فولاد خام در 10 روز منتهی به 20 مارس 4.61 درصد نسبت به دوره 10 روزه قبلی افزایش یافته است.

در میان دورنمای نامشخص برای بخش فولاد چین و تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین، بازارهای سنگ‌آهن و فولاد با احتیاط معامله می‌شوند و تعداد کمی از نوسانات قیمت در بازارهای گاز طبیعی و گاز طبیعی دیده می‌شود.

سنگ‌آهن با عیار 62 درصدی برای تحویل به شمال چین، در روز پنجشنبه به 146.40 دلار در هر تن رسید که اندکی نسبت به قیمت 137.20 دلار در 23 فوریه، روز قبل از حمله روسیه، افزایش نشان می‌دهد.

معاملات آتی میلگرد در شانگهای با قیمت 4976 یوان (782 دلار) در هر تن در روز پنجشنبه بسته شد که نسبت به 4775 یوان در 23 فوریه افزایش داشت.
افزایش متوسط قیمت سنگ‌آهن و فولاد در آسیا منعکس‌کننده یک سوگیری احتمالی بازار است که عوامل صعودی محرک‌های چین و از دست دادن صادرات روسیه و اوکراین درنهایت برنده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *