جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 15 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

بورس کالا محل مناسبی برای قیمت‌گذاری سنگ آهن نیست

وقتی وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت عنوان جلوگیری از خام‌فروشی جلوی صادرات را می‌گیرد، مضرات زیادی را به دنبال دارد چراکه این قانون در مورد همه مواد معدنی صادق نیست و نمی‌توان یک نسخه واحد را برای همه مواد معدنی داد. ممکن است این قانون در سنگ آهن مصداق داشته باشد اما در مورد سنگ‌های تزئینی مصداق ندارد و در مورد نفت و گاز هم چنین مسئله‌ای عملی نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بورس کالا بهترین مکان برای قیمت‌گذاری مواد اولیه زنجیره فولاد نیست، گفت: ایران باید همسو با جهان حرکت کند و تعرفه می‌تواند اصلی‌ترین ابزار دولت باشد تا بتواند بازار را کنترل کند.

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان در رابطه با به هم خوردن توازن قیمتی در زنجیره فولاد گفت: مشکلات اصلی زنجیره فولاد باید ریشه‌یابی شوند و مسئولان با زنجیره تولید آهن و فولاد که یکی از مهم‌ترین زنجیره‌ها در کشور است، رفتار درستی ندارند و واقعیت این است که دولت نباید در زنجیره دخالتی داشته باشد. تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد زمانی که دولت در قیمت‌گذاری دخالت کرده، بازار بهبود نیافته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای دولت برای کنترل زنجیره‌های اقتصادی، تعرفه است، افزود: دولت‌ها نباید مانع صادرات محصولات تولید شده داخل کشور شوند و در مقابل، باید کمک کنند تا هر بخشی از زنجیره بتواند تولید خود را در بازار عرضه و مازاد آن را به بازارهای خارجی صادر کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت باید عرضه و تقاضای بازار را کنترل کند تا اگر متوجه شد کمبودی در عرضه وجود دارد و به تبع آن، قیمت تغییر کرده است، با کاهش تعرفه سبب واردات آن محصول و در نهایت، تعادل قیمتی در بازار شود. این مورد نه تنها در مورد فولاد، بلکه در مورد تمامی محصولات مصرفی نیز صدق می‌کند و نوع رفتار دولت‌ها در دنیا اینگونه است.

شکوری درباره سیاست‌های وزارت صمت برای کنترل بازار فولاد در کشور گفت: وقتی وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت عنوان جلوگیری از خام‌فروشی جلوی صادرات را می‌گیرد، مضرات زیادی را به دنبال دارد چراکه این قانون در مورد همه مواد معدنی صادق نیست و نمی‌توان یک نسخه واحد را برای همه مواد معدنی داد. ممکن است این قانون در سنگ آهن مصداق داشته باشد اما در مورد سنگ‌های تزئینی مصداق ندارد و در مورد نفت و گاز هم چنین مسئله‌ای عملی نیست.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors