جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 14 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای احیای برجام

خبرگزاری رویترز از توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای احیای برجام و ادامه فعالیت هسته‌ای خود با نظارت نماینده‌ای از سازمان ملل خبر داد.

رویترز: توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای احیای برجام اخبار

به گزارش فولادبان، خبرگزاری رویترز در جدیدترین گزارش خود درباره مذاکرات وین نوشته است که طرف ایرانی اعلام کرد که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این توافق رسیده است تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را تا اواخر ماه ژوئن با نظارت نماینده‌ای از سازمان ملل انجام دهد؛ اقدامی که به عنوان آخرین فشار برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 تهران با قدرت‌های جهانی تلقی می‌شود.

این خبر در حالی منتشر شد که همه طرف‌های درگیر در مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن با هدف احیای توافق هسته‌ای گفته‌اند که به دستیابی به توافق در وین نزدیک شده‌اند.

محمد اسلامی، رئیس هسته‌ای ایران در کنفرانس خبری مشترک با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما توافق کرده‌ایم تا پایان خرداد (۲۱ ژوئن) اسناد مربوط به مسائل باقی‌مانده بین تهران و آژانس را در اختیار آژانس قرار دهیم.
گروسی اواخر روز جمعه وارد تهران شد تا در مورد یکی از آخرین موضوعاتی که مانع از احیای این معاهده می‌شود، گفتگو کند، توافقی که در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی، غنی‌سازی اورانیوم ایران را محدود می‌کند و تولید مواد تسلیحات هسته‌ای را برای تهران دشوارتر می‌کند.

گروسی در این کنفرانس خبری گفت: این مهم است که این درک را داشته باشیم تا با هم کار کنیم و فشرده فعالیت کنیم. بدون حل و فصل این مسائل، تلاش برای احیای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ممکن نیست.

نکته مهم در مذاکرات این است که تهران خواهان بسته شدن موضوع آثار اورانیوم یافت شده در چندین سایت قدیمی، اما اعلام نشده در ایران است. چندین مقام به رویترز گفته‌اند که قدرت‌های غربی می‌گویند این موضوع جدایی از توافق است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طرف آن نیست.

گروسی که پیش از بازگشت به وین روز شنبه با وزیر امور خارجه ایران نیز گفتگو کرده بود، گفت: هنوز مسائلی وجود دارد که ایران باید به آن‌ها رسیدگی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال پاسخ‌هایی از ایران در مورد چگونگی رسیدن آثار اورانیوم به آنجا بوده است – موضوعی که اغلب از آن به عنوان «مسائل پادمان برجسته» یاد می‌شود.

گروسی گفت: ما تصمیم گرفتیم یک رویکرد عملی و عملگرایانه برای این مسائل (مسائل معلق) امتحان کنیم تا به کارشناسان فنی خود اجازه دهیم به روشی سیستماتیک، عمیق و به طور کامل به آن‌ها نگاه کنند، اما همچنین با یک حس نتیجه‌گیری، با هدف رسیدن به نقطه‌ای که در آن یک نتیجه توافق شده داشته باشیم.

سفر گروسی این امید را ایجاد کرده است که توافق با آژانس به طور بالقوه راه را برای احیای برجام که در سال 2018 توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، که همچنین تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرد، کنار گذاشته شد، باز خواهد کرد.
از سال 2019، تهران محدودیت‌های هسته‌ای توافق را زیر پا گذاشته و بسیار فراتر رفته و ذخایر اورانیوم غنی‌شده را بازسازی کرده، آن را با خلوص شکافت‌پذیر بالاتر پالایش کرده و برای سرعت بخشیدن به تولید سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها گزارش داده است که ایران توضیح قانع‌کننده‌ای درباره منشاء آثار اورانیوم فرآوری‌شده ارائه نکرده است. این آثار نشان می‌دهد که مواد هسته‌ای در آنجا وجود داشته که ایران به آژانس اعلام نکرده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors