جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 28 بهمن 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

پهنه‌های معدنی باید به کارشناسان واگذار شود

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: کسی مخالف رونق معدن و آبادانی در یک منطقه نیست اما تصمیمات غیرکارشناسی ممکن است به جای کمک به یک آسیب تبدیل شود و اهدافی مانند ایجاد اشتغال و توسعه نتیجه بر عکس داشته باشد.

کامران وکیل در گفت و گو با فولادبان افزود: با بهره برداری از معادن مهاجرت معکوس در منطقه اتفاق خواهد افتاد و اشتغال، جذب نیروی کار تحصیلکرده و افزایش سطح بهداشت از تبعات چنین فعالیتی در مناطق محروم خواهد بود اما سپردن معادن به افراد غیر متخصص، بدون دانش معدنی، بدون سرمایه و فناوری تبعات بدتری را برای استان‌ها و کشورها ایجاد خواهد کرد کما اینکه اگر دولت بخواهد فضای فعالیت و کار را جز معدن در یک منطقه فراهم کند باید هزینه بیشتری بپردازد.

این فعال معدنی گفت: راه اندازی و بهره‌برداری معدن نیاز به سرمایه گذاری اولیه، احداث جاده، ایجاد واحد فرآوری، باطله برداری، خردایش و ماشین آلات دارد ولی در شیوه واگذاری و بهره برداری معادن از جمله دهبید با ذخایر غنی مشخص نشده این سرمایه گذاری را چه کسی یا کسانی باید انجام دهند وقطعا این شیوه واگذاری ها با شکست مواجه خواهند شد.

وکیل افزود: معدنکاران و بهره برداران معدنی وقتی استخراج معدنی را برعهده دارند گاهی آنطور که انتظار می‌رود از معدن مراقبت نمی‌کنند. همچنین گاهی ذخایر و درآمد خوبی از معادن نصیبشان می‌شود اما با بی‌توجهی به شرایط نامناسب بومیان منطقه یا وضعیت بهداشت، سلامت و آموزش منطقه تمامی درآمد معدن را از آن خود می‌کنند در حالیکه اگر درصدی از درآمد معادن به ساخت خانه بهداشت روستا تعلق بگیرد می تواند روش‌های واگذاری‌ها را اصولی تر کند.

وی با اشاره به حق مالکانه معادن یا حقوق دولتی ادامه داد: وزارت صنعت معدن و تجارت هر سال بخشی از درآمد معادن را تحت عنوان حق دولتی دریافت می‌کند اما متاسفانه این درآمد به خزانه دولت واریز و اغلب صرف هزینه‌های جاری می‌شود، در حالی که باید یک درصد از حقوق مالکانه دریافتی معادن صرف ابادانی و عمران مناطق محروم شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors