فرآیند مالیات بر ارزش افزوده شفاف نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان اهن و فولاد ساری با اشاره به قانونن مالیات بر ارزش افزوده گفت: پیش از اعمال قانون 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده، قانون مالیات سه درصدی برای صنف توزیع کنندگان و فروشندگان آهن و فولاد، ذیل هر فاکتور تولیدی شامل 1.5درصد سهم آموزش و پرورش و 1.5درصد سهم عوارض شهرداری اعمال می‌شد که حسن این نوع مالیات این بود که صرفا تولیدکننده پرداخت می‌کرد و موضوع مصرف آن هم مشخص بود.

مجتبی کواکبیان در گفت و گو با فولادبان افزود: اکنون سازمان مالیاتی این فرآیند را پیچیده کرده است و فعالان صنفی معتقدند اگر قرار است از کالایی مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر روی فاکتور درج و از مصرف کننده اخذ شود. اما این فرآیند شفاف نیست که چند بار باید این مالیات پرداخت شود.

کواکبیان گفت: اخذ مالیات در ابتدای زنجیره خرید، فقط یکبار روی قیمت تاثیر می گذارد، زیرا در فرآیند معاملات ، سود مشخص است و فرآیند خرید هم آسان می‌شود. این در حالی است که از همان ابتدای زنجیره هم مالیات معاملات اخذ شده است.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده الگوبرداری از کشورهای دیگر با شرایط اقتصادی با ثبات و بازار همراه با آرامش است و این شیوه مالیاتی پس از گذشت چندین سال در بازار معاملاتی کشور هنوز جا نیفتاده و ابهاماتی نیز دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری ادامه داد: در حال حاضر بازار آهن و فولاد در رکود بسر می‌برد و سود معاملات هم به حداقل رسیده است. فروشنده سود معقول را از مشتریان خود نمی گیرد و تلاش آنها فقط فروش محصولات شان با قیمت ارزانتراست لذا فاکتورهایی صادر می کنند که در ان فاکتورها ارزش افزوده لحاظ نشده باشد.

کواکبیان گفت: در بازار آهن و فولاد فروشندگان در زمان معاملات می‌گویند فاکتور “با ارزش افزوده “یا” بی ارزش افزوده ” که این موضوع به لحاظ قانونی خالی از اشکال نیست ولی با تداوم بحران بازار، افزایش قیمت محصولات و نبود مشتری این روش معاملاتی باب شده است و بنظر می رسد اخذ مالیات بر ارزش افزوده ” از مبدا” روشی اصولی تر ، منطقی تر و صحیح تر برای فرآیند اصلاحی مالیات است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *