برجام؛ عامل اصلی رکود بورس/ آیا شاخص دوباره اوج می‌گیرد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برجام در حال حاضر عامل اصلی ایجاد شک و تردید در میان سهامداران است، درباره وضعیت آینده معاملات بورس توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش فولادبان، یک هفته رکودی دیگر را پشت سر گذاشت؛ به نحوی که کفه تقاضا و عرضه بازار تقریبا در یک سطح حرکت کردند و سرمایه بیشتر بین سهم‌های مختلف جابجا شد. این هفته مسائل سیاسی جهانی از جمله درگیری‌های روسیه و اوکراین و همچنین صحبت‌های برجامی تأثیر بیشتری روی نه تنها بازار سرمایه، بلکه بازارهای جهانی داشت و در کنار آن، رشد قیمت نفت و ثبات قیمت دلار در کانال 27 هزار تومان باعث شد تا رکود در بورس اوراق حاکم شود.

این هفته به گونه‌ای طی شد که شاخص کل بورس تا آخرین روز معاملاتی با افت 0.1 درصدی، یک‌هزار و 749 واحد کاهش یافت و به یک میلیون و 282 هزار و 411 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز به دنبال نماگر اصلی بازار سهام، 0.2 درصد افت کرد و روی نقطه 325 هزار و 282 واحدی رسید، اما شاخص فلزات اساسی وضعیت دیگری داشت و با رشد خرید برخی از سهم‌های بزرگ، 0.5 درصد بالاتر از هفته گذشته آمد و در ارتفاع یک میلیون و 50 هزار و 334 واحد قرار گرفت.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت کلی بورس گفت: معاملات بورس در چند روز گذشته تحت تاثیر ابهام ایجاد شده در بحث‌های برجام با نوساناتی همراه شد که این امر به مراتب سبب شک و تردید سهامداران برای تداوم سرمایه‌گذاری در این بازار یا خروج سرمایه‌های خود از بورس شد.

وی افزود: بازار سرمایه به دنبال اصلاح شدیدی که از مدت‌ها قبل تجربه کرد، موقعیت سرمایه‌گذاری در این بازار را به لحاظ قیمت پایین سهام شرکت‌ها برای افرادی فراهم کرد که از مدت‌ها قبل به دنبال بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی معقول از آن بازار بودند؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاران از ترس ادامه نوسانات و اصلاح ایجاد شده در بازار سر دوراهی سرمایه‌گذاری در بورس قرار گرفته‌اند و درباره ورود سرمایه به این بازار مردد هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اکثر سرمایه‌گذاران در انتظار بررسی آینده این بازار و نیز ارزیابی دقیق از علت نوسانات ایجاد شده در معاملات این بازار هستند که اکثر کارشناسان علت ایجاد چنین روندی را در بازار، عدم وجود نرخ مشخص در قیمت دلار به دنبال مذاکرات برجام اعلام کرده‌اند و اکثر آن‌ها معتقدند که با ایجاد ثبات در قیمت دلار می‌توان شاهد تغییر مسیر بازار و نیز آینده‌ای روشن در این بازار باشیم.

شفیعی ناطق تأکید کرد: سهامداران نباید با ایجاد کوچکترین نوسانی در بازار دست به فروش‌های هیجانی بزنند زیرا این امر سبب شتاب در روند نزولی بازار و افزایش ضرر و زیان سهامداران در این بازار خواهد شد و بهتر است سهامدارانی که به قصد کسب بازدهی معقول از این بازار اقدام به ورود سرمایه‌های خود در بورس کرده‌اند، از ابتدا نگاه میان مدت و بلندمدت به معاملات این بازار داشته باشند و با پیشه کردن صبوری برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام از رفتارهای هیجانی خود در این بازار بکاهند.

وی با تأکید بر اینکه مسئله برجام بیش از هر اتفاقی بازار سرمایه را تحت تأثیر خود قرار داده است، گفت: با ایجاد توافقات سیاسی، معاملات بورس رنگ دیگری به خود می‌گیرد و به طور حتم، شاهد کاهش نوسانات و نیز بازگشت رشد پرشتاب به شاخص بورس خواهیم بود چراکه توافق در برجام باعث ایجاد رکود در بازارهای موازی و ورود سرمایه سرگردان به بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازار سرمایه همیشه و به رسم هر ساله در ٢ ماه پایانی سال به دلیل کمبود نقدینگی سهامداران حقوقی در بازار برای مدتی برگشت به عقب خواهد داشت و نمی‌توان در این زمان ایجاد روند نزولی شاخص بورس را ناشی از موقعیت بد بازار سرمایه دانست چون این موضوع موقتی است و بعد از کسب نقدینگی مورد نیاز حقوقی‌ها برای هزینه‌های پایان سال می‌توان امیدوار به کاهش افت و ضرر و زیان سهامداران در این بازار بود.

شفیعی ناطق در پایان تصریح کرد: در حال حاضر، بازار در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد و کمبود نقدینگی یا خروج آن از بازار تحت تأثیر ابهامات ایجاد شده تنها مشکلی است که منجر به ایجاد چنین روندی در بازار شده است و در صورت تزریق نقدینگی به بازار می‌توان بار دیگر شاهد ایجاد روزهای روشن در معاملات این بازار باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *