آثار طرح‌های توسعه‌ای روی صنایع فولادی بازار سهام چیست؟/ مذاکرات و بودجه 1401 دو موفله تاثیر گذار در بازار سرمایه

طرح‌های توسعه‌ای تازه احداث شده از دو نظر برای شرکت‌ها مهم هستند؛ یکی اینکه باید بپذیریم حضور شرکت‌های خصوصی و مردمی در پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگی مثل فولاد، گل گهر، چادرملو، ملی مس و …، باعث شده تا این شرکت‌ها به غول‌های این کشور تبدیل شوند و ما باید این مسئله را قدر بدانیم.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر فعالیت کارگروه هماهنگی بازار سرمایه روی روند معاملات بورس گفت: این کارگروه هفته گذشته آغاز به کار کرد و تأثیر بسزایی در بازار داشت یعنی تا حدودی نظرات معامله‌گران عمده را به هم نزدیک کرد، اما مشکل اساسی که ما در بازار مشاهده می‌کنیم و در جریان معاملات روز یکشنبه به چشم خورد، خروج نقدینگی و اعتماد به روند است یعنی علی‌رغم رشد اندک بازار، همچنان فروش‌ها وجود دارد. به طور کلی، نفس این کار که یک هماهنگی بین عوامل حقوقی و بزرگ بازار ایجاد می‌کند، بسیار خوب است و کمک می‌کند تا بازار یک چهارچوب رفتاری را داشته باشد.

همایون دارابی در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه حمایت این کارگروه از بازار سرمایه در بازگشت اعتماد به بازار سرمایه مؤثر است، افزود: بازار سرمایه با دو ابهام عمده بودجه سال 1401 و مذاکرات وین مواجه است که تقریبا هر 10 دقیقه تا یک ساعت، خبرهای ضد و نقیض درباره این دو موضوع منتشر می‌شود. همین مسئله باعث سردرگمی بازار شده است و با قطعی شدن این دو مسئله بازار می‌تواند یک ساختار ثابت پیدا کند، اما فعلا باید کمی از شدت هیجانات کاهش یابد تا بعد از روشن شدن تکلیف، بازار روند خود را پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طرح‌های توسعه‌ای تازه احداث شده از دو نظر برای شرکت‌ها مهم هستند؛ یکی اینکه باید بپذیریم حضور شرکت‌های خصوصی و مردمی در پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگی مثل فولاد، گل گهر، چادرملو، ملی مس و …، باعث شده تا این شرکت‌ها به غول‌های این کشور تبدیل شوند و ما باید این مسئله را قدر بدانیم.

دارابی اضافه کرد: وقتی چادرملو وارد بازار سرمایه شد، اندازه سنگ آهن مرکزی بود و اکنون، به این درجه اقتصادی رسیده است، اما شرکت سنگ آهن مرکزی ایران همان ابعاد قدیم را دارد و یا فولاد مبارکه اصفهان توانسته است به این رشد برسد بنابراین، نفس حضور در بازار سرمایه، ارائه محصول در بورس کالا و مشارکت مردمی در این شرکت‌ها قدرت ویژه‌ای دارد که امروز اقتصاد ملی می‌تواند روی آن‌ها حساب کند.

وی تأکید کرد: مسئله دوم این است که این شرکت‌ها وقتی بزرگ می‌شوند، باید در بخش‌های مختلف حضور داشته باشند. اگر این مشارکت‌دهی شرکت‌ها، یک مشارکت عادلانه و اقتصادی باشد، قطعا هم به نفع اقتصاد کشور و هم به نفع این بنگاهداران و سهامدارانشان خواهد بود زیرا این بنگاه‌ها از اندازه کوچک خارج شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اگر نگاهی به روند شرکت‌های معدنی، صنعتی و هلدینگ‌های بزرگ کنیم، مشاهده می‌کنیم که همه آن‌ها در رشته‌های مختلفی حضور دارند و در کشور ما هم باید همین اتفاق بیفتد یعنی بخش معدن، نفت و گاز می‌توانند در طرح‌های توسعه‌ای زیادی مشارکت داده شوند مشروط بر اینکه با آن‌ها عادلانه برخورد شود یعنی بر اساس اصل برابری و شفافیت در طرح‌ها مشارکت داده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *