قیمت گاز تعیین کننده اصلی قیمت آهن اسفنجی/ عرضه هفتگی زنجیره فولاد در بورس کالا ادامه دارد

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز گفت: از زمان ابلاغ مصوبه وزارت صمت مبنی بر عرضه تمام محصولات به بورس کالا، این شرکت کاهش عرضه نداشته و مطابق برنامه هرهفته بطور ثابت با حجم تعیین شده استاندارد در بازار بورس حضور دارد.

محسن مصطفی‌پور درگفتگو با فولادبان افزود: بورس درباره تداوم عرضه به این بازار از تولیدکنندگان آهن اسفنجی پیگیری می‌کند و برای عرضه بیشتر بر تولیدکنندگان فشار می‌آورد.

وی افزود: کاهش عرضه محصولات فولادی به بورس کالا دلایل متعددی دارد که سیاست گذاری شرکتها و قطعی برق و گاز از عوامل موثربرعرضه کاهشی شرکت ها به بورس کالاست.

مصطفی‌پور با اشاره به عرضه قابل توجه گندله، کنسانتره و سنگ آهن سایر شرکتها در هفته گذشته ادامه داد: شرکت غدیر نی‌ریز هم در چند هفته اخیر توانسته است عرضه گسترده‌ای از محصولات مانند آهن اسفنجی به بورس کالا داشته باشد. هرچند در بخش‌های دیگر محصولات فولادی ممکن است عرضه کاهشی بوده باشد.

مدیرعامل فولاد شرکت غدیر نی‌‎ریز درباره مصوبه کاهش قیمت انرژی در نشست ستاد اقتصادی دولت برای واحدهای تولیدی فولاد ادامه داد: هزینه‌های انرژی خصوصا گاز برای مجموعه‌های تولید کننده آهن اسفنجی مولفه موثری در تعیین قیمت آهن اسفنجی محسوب می‌شود، شاید انرژی گاز برای بسیاری از واحدهای تولیدی به‌ عنوان مولد و پیشران صنعت باشد ولی برای واحدهای تولید کننده اسفنجی ماده اولیه و خوراک است.

بدون تردید افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌تواند نقش اثرگذاری در قیمت تمام شده آهن اسفنجی داشته باشد.

مصطفی پور گفت: کاهش قیمت گاز از آنجا که میزان تولیدات آهن اسفنجی مشخص است، در میزان تولیدات آهن اسفنجی اثری نخواهد گذاشت ولی اگر قیمت افزایشی باشد بر قیمت تمام شده اثرگذار خواهد بود و طبیعتا کاهش قیمت در کنترل قیمت و کاهشی شدن قیمت ها اثر می گذارد.

مصوبه کاهش قیمت انرژی در نشست ستاد اقتصادی دولت هفته گذشته به ریاست معاون اول ریاست جمهوری و با حضور وزرای صمت، اقتصاد، نفت، رفاه و رضایی معاون اقتصادی ورئیس سازمان برنامه و سازمان بورس برگزار شد و دراین نشست سقف قیمت گاز طبیعی طبق مصوبه قبلی ستاد، 5000 تومان برای خوراک و 2000 تومان برای سوخت مورد تایید مجدد قرار گرفت. این مصوبه تا 24 ساعت بعد به وزارت نفت ابلاغ و قرار شد این قیمت‌ها در بهمن و اسفند امسال هم اعمال شود، لذا شرکتهای فولادی شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت گاز خود در ماه جاری خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *