رقابت منفی برای صادرات ممنوع/ دولت با قیمت‌گذاری دستوری رانت ایجاد نکند

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه رقابت منفی در صادرات برای زنجیره فولاد ضرر دارد و به تولید آسیب جدی وارد می‌کند، گفت: دولت نباید با قیمت‌گذاری دستوری برای صادرات بازار را بر هم بریزد بلکه باید کنسرسیوم‌هایی برای صادرات تشکیل دهد تا بتوان بازارهای جدید برای محصولات تولید داخل ساخت.

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان در رابطه با کاهش قیمت میلگرد به منظور صادرات گفت: دامپینگ و ارزان‌فروشی محصولات نه تنها در صادرات مقاطع طویل به خصوص میلگرد، بلکه در همه محصولات زنجیره فولاد خطایی بزرگ به حساب می‌آید که فعالان زنجیره فولاد می‌توانند در حق تولید کشور کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی باید از رقابت منفی پرهیز کنند، تصریح کرد: کلیه تولیدکنندگان باید از ارزان‌فروشی محصولات به کشورهای همسایه خودداری کنند و دولت هم باید در قیمتگذاری محصولات دخالتی نداشته باشد و اجازه دهد که محصولات با قیمت‌های جهانی خرید و فروش شوند و عملا رانتی را برای بخش‌های مختلف زنجیره ایجاد نکند که در سایه رانت ممکن است ناکارآمدی و یا فسادهایی صورت بگیرد و در نهایت، تولید کشور آسیب ببیند.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: طبیعی است که ارزان‌فروشی بیش از حد محصولات فولادی به کشورهای دیگر آسیب جدی به بازار فولاد خواهد زد، ولی تا زمانی که مسائل را به صورت ریشه‌ای حل نکنیم، این اتفاق ادامه پیدا خواهد کرد. سازمان توسعه تجارت باید رسالت خود را عملی کند و تشکل‌های صنفی و اتاق بازرگانی هم به این مسئله ورود پیدا کنند و کنسرسیوم‌های صادراتی تشکیل دهند.

شکوری درباره دلیل ورود دستگاه‌ها به بحث صادرات گفت: باید از رقابت منفی فعالان جلوگیری شود و از طرفی، دولت در قیمت‌گذاری دخالت نکند و رانتی در زنجیره فولاد ایجاد نشود تا چرخه زنجیره فولاد بتواند با رقابت و روابط منطقی به حیات خود ادامه دهد.

وی تأکید کرد: کنسرسیوم‌های صادراتی می‌توانند با اقداماتی باعث افزایش صادرات و جلوگیری از کاهش بی‌رویه قیمت محصولات فولادی شوند و همچنین، می‌توانند بازارهای جدیدی را برای محصولات کشور پیدا کنند، اما بخشی از این کار هم رسالت دولت است که بتواند روابط خودش را با دنیا بهبود دهد. مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را توسعه دهد و بتواند تحریم‌ها را بردارد تا مراودات بانکی و اقتصادی ایران با دنیا برقرار شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: با این کارها می‌توان راه صادرات به اروپا را که پیش از این هم این صادرات به صورت گسترده انجام می‌شد، دوباره باز کرد. با این کارها می‌توان سهم خود را در بازارهایی که در دست داریم، توسعه دهیم و همچنین می‌توانیم بازارهای جدیدی را بسازیم و خودمان را در آن بازارها جا بیندازیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *