عدم اطمینان از تقاضای فولاد،چالش سه ماه نخست 2022 برای سنگ آهن

عدم اطمینان فعالان بازار نسبت به تقاضای فولاد در سال 2022، شاید در سه ماهه نخست بزرگترین مشکل معاملات نهاده استراتژیک سنگ آهن در سراسر جهان و به خصوص در بنادر چین تلقی شود که می تواند مستقیما قیمت این محصول را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گزارش فولادبان، این عدم اطمینان فعالان بازار که براساس پیش بینی ها با استدلال آمارهای اواخر سال گذشته میلادی بوده با انتشار آمار کاهش نزدیک به 4 درصدی واردات سنگ آهن چین در مقایسه 2021 نسبت به 2020 تقویت هم می شود چرا که کنش های فولادسازان چینی در قبال این نهاده موثر است.

همین شرایط باعث توقف معاملات این نهاده طی روزهای گذشته در بنادر چین شده و همین امر باعث تثبیت قیمت در میانه کانال 120 دلاری طی 7 روز گذشته شده است. هرچند که یک تکانه افزایشی نیز به طور غیر طبیعی رخ داد و در یک روز از معاملات نرخ سنگ آهن 62 درصد به بالاتر از 130 دلار رسید اما تداوم نداشت.

در کنار این توقف معامله و قیمت، اعلام طرح های جدید جایگزین ظرفیت فولاد چین توسط شرکت های فولادسازی این کشور نیز که سیا(انجمن آهن و فولاد چین) متولی آن شده نیز بر عدم اطمینان بودن بازار افزوده طبق این طرح بیش از 11 میلیون تن ظرفیت فولاد حذف و در مقابل بیش از 12 میلیون تن ایجاد می شود که این مسئله یعنی رشد بیش از یک میلیون تنی ظرفیت فولاد که به تناسب مصرف سنگ آهن را افزایش می دهد.

با این حال، بخش عمده ای از این رشد ناشی از کوره های قوس الکتریکی (EAF) است که انتظار می رود در نتیجه این اقدامات، کل ظرفیت فلز داغ کشور چین به میزان خالص 3.27 میلیون تن کاهش یابد.

با نظر می رسد تا شرایط دقیق تقاضا و مصرف فولاد و تبادلات این صنعت مشخص نشود، عدم اطمینان می تواند پاشنه آشیلی برای سه ماهه نخست بازار سنگ آهن جهانی و عاملی برای توقف قیمت آن در شرایط کنونی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *