قیمت دستوری آفت صنعت فولاد/ دولت سیزدهم راه دولت گذشته را ادامه ندهد

معاون فروش فولاد خراسان گفت: دولت باید بازار فولاد را مطابق با قانون تجارت اداره کند وآن را رها کند، از تبعات دخالت‌های دولت می توان به توقف فعالیت های القایی ها اشاره کرد که اغلب آنها از کار دست کشیده‌اند و اگر قیمتها متعادل شود می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. ‌

حسین بختیاری درگفتگو با فولادبان با انتقاد از مداخله دولت در صنعت فولاد افزود: قیمت فولاد باید به صورت آزاد تعیین شود و دولت از دست اندازی و دستوری بودن تعیین قیمت‌ها دست بردارد تا این صنعت راه خود را دوباره پیدا کند.

وی ادامه داد:عرضه و تقاضا باید قیمت واقعی فولاد را تعیین کند اما متاسفانه دخالت دولت به مشکلات می‌افزاید. دستوری بودن قیمت ها وپایین نگه داشتن آنها، تبعات زیادی برصنعت کشور خواهد گذاشت.

معاون فروش فولاد خراسان تصریح کرد: از جمله تبعات دخالتهای دولت موضوع توقف فعالیت های القایی هاست که اغلب انها از کار دست کشیده اند و اگرقیمتها ازاد سازی شوند می توانند به فعالیت خود ادامه دهند ولی متاسفانه دولت دست از رویه خودش برنمی دارد و همچنان بر این سیاست پافشاری می کند و تعطیلی واحدهای القایی همچنان ادامه دارد.

بختیاری گفت: دولت باید بازار فولاد را مطابق با قانون تجارت اداره کند، اما دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد و نمونه آن هم نداشتن برنامه برای گاز در زمستان و برق در تابستان است.

وی افزود: اگر بازار مطابق با استانداردهای خود و قانون تجارت پیش برود، قطعا قیمت‌ها تناسب خواهند یافت و در شرایط بدون رانت اداره خواهند شد، اما اگر وزارت صمت مانند دولت قبل، به دنبال قیمت‌گذاری دستوری باشد، رانت در زنجیره و بازار ایجاد خواهد شد و شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

این فعال صنعتی ادامه داد: با مرورهمین تجربه می‌توان دریافت دخالت دولت تنها موجب ایجاد رانت برای عده‌ای می‌شود و در میان مدت تمام حلقه‌های زنجیره فولاد از این نوع دخالت‌ها آسیب می‌بینند؛ در حال حاضر هم اعمال سیاست‌های دستوری نتیجه‌ای جز این برای فولاد نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *