افزایش مصرف گاز خانگی، محدودیت گاز صنایع فولادی را در پی دارد

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: اگر تمام اقدامات شرکت ملی گاز برای تأمین گاز خانگی و تجاری جواب ندهد، برای اینکه شبکه افت نکند مجبوریم به سراغ دیگر صنایع مثل پتروشیمی و فولاد هم برویم و فولادی‌ها هم دچار محدودیت خواهند شد.

محمدرضا جولایی در گفتگو با فولادبان افزود: با توجه به اینکه میزان تولید گاز کشور میزان مشخص و ثابتی است نمی‌توانیم بیش از این حد و میزان مشخص، بیشتر تولید کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مصرف خانگی و تجاری در اولویت مصرف است مقدار مازاد و مابه‌التفاوت آن شامل صنایع خواهد شد که طبیعتاً با این میزان مصرف، تراز می‌شود.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: استفاده از مخازن ذخیره‌سازی، استفاده از ظرفیت خطوط شبکه سراسری، ذخایر استراتژیک و سوخت مایع، برخی از اقدامات وزارت نفت برای تأمین گاز بخش خانگی و تجاری است اما اگر بازهم مصرف خانگی پوشش داده نشود ابتدا صنایعی که سوخت مایع دارند را محدود می‌کنیم و بازهم اگر کفایت نکند طبیعتاً سراغ صنایعی که مصرف سوخت آنها گاز است، خواهیم رفت.

جولایی گفت: تأمین گاز صنایع تابع بخش مصرف گاز خانگی است اگر نتوانیم مصرف خانگی را با تولید، ذخیره خطوط و ذخیره سوخت مایع و مخازن ذخیره گاز تأمین و کنترل کنیم به سمت محدودیت خواهیم رفت.

وی افزود: از بین صنایع، صنعت فولاد صنعتی است که شرکت ملی گاز متعهد به رساندن مصرف سوخت گاز آن تا پایان سال است اما چنانچه تمام اقدامات شرکت ملی گاز برای تأمین گاز خانگی و تجاری جواب ندهد فولادی‌ها هم دچار محدودیت خواهند شد.

این مقام شرکت ملی گاز ادامه داد: اگر ما نتوانیم این تراز را حفظ کنیم قطعاً برای اینکه شبکه افت نکند مجبوریم به سراغ دیگر صنایع مثل پتروشیمی و فولاد هم برویم این به هر حال چرخه‌ای است که باید این چرخه درست انجام شود.

جولایی ابراز امیدواری کرد با هشدارهایی که شرکت ملی گاز داده است مصرف خانگی بیش از میزان حاضر رشد نکند و با مدیریت وضع موجود به‌صورت مستمر گازرسانی انجام شود و صنایع نیز از کمبود گاز آسیب نبینند.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز، مصرف گاز طبیعی در کشور با مجموع صادرات و سوخت ایستگاه‌ها از میزان تولید پیشی گرفته است و مصرف بخش خانگی نسبت به زمان مشابه پارسال، ۸ درصد بیشتر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *