علت افزایش قیمت فولاد در ایران برخلاف بازارهای جهانی

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با اشاره به اینکه حرکت خلاف جهت قیمت‌ها در جهان و بورس کالا به دلیل عقب افتادن قیمت‌های داخلی از قیمت‌های جهانی است، گفت: نگرانی‌های ناشی از کمبود زیرساخت و شکاف بین دلار نیما و دلار سنا باعث ایجاد هیجان در خرید شده است و این مسئله باعث افزایش قیمت فولاد می‌شود.
واردات فولاد انگلستان

امیر صباغ در گفتگو با فولادبان در رابطه با افزایش قیمت فولاد در داخل کشور گفت: قیمت فولاد در بورس کالا کمی عقب‌تر از قیمت‌های جهانی است و در حال جبران این عقب‌افتادگی است. جبران این عقب افتادن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها برنامه وزارت نفت است.

وی در ادامه توضیحات خود تصریح کرد: وزارت نفت قصد داشت محدودیت‌هایی را برای برق و گاز صنایع فولادی اعمال کند که این یعنی در فصل زمستان کاهش تولید آهن اسفنجی را تجربه خواهیم کرد و درنتیجه، این مسئله روی قیمت آهن اسفنجی اثر می‌گذارد و بحث ذخیره‌سازی این محصول در جامعه داغ است که می‌تواند روی قیمت فولاد اثر مستقیم بگذارد و به تبع آن قیمت گندله هم می‌تواند افزایش یابد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با تأکید بر اینکه نگرانی برای کمبود گاز در زمستان بر قیمت‌ها اثرگذار است، افزود: بخش دیگری از دلایل افزایش قیمت به علت باز شدن شکاف قیمتی بین دلار نیما و دلار سنا است. همواره زمانی که اختلاف میان نیما و سنا زیاد می‌شود و خارج از کنترل دولت می‌شود، ما شاهد رشد تقاضا هستیم که شرکت‌ها کالا را با دلار 23 هزار تومانی خرید می‌کنند و با یک تغییر کوچک آن را صادر می‌کنند و دلار 28 هزار تومانی به کشور بازمی‌گردانند.

صباغ درباره اختلاف بین دلار نیما و دلار سنا و تأثیر آن روی قیمت‌ها گفت: اختلاف حدود 20 درصدی در قیمت دلار محرک تقاضای هفته آینده در بورس کالاست که منحنی قیمت صعودی می‌شود و بازار هم به استقبال این اختلاف می‌رود و از بورس کالا، کالاها را گران‌تر می‌خرد تا بتواند از سودی که با دلار 28 هزار تومان در صادرات وجود دارد، استفاده کند.

وی در پایان تأکید کرد: هنوز قیمت‌ها با قیمت‌های جهانی فاصله دارد، اما تسعیر ما در حال پر کردن بخشی از آن است. ما فکر می‌کنیم که در صورت اعمال الگوی جدید مدیریت بازار، می‌توان بخشی از روند قیمتی را با قیمت‌های جهانی متناسب کرد یعنی اگر قیمت‌های جهانی کاهشی است در ایران هم همین روند را مشاهده کنیم؛ با این حال، ممکن است شتاب این روندها متفاوت باشند، اما با الگوی جدید قیمت‌ها همسو خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *