Please use a valid API Key علت سقوط قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی و افزایش آن در ایران - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

علت سقوط قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی و افزایش آن در ایران

رئیس انجمن سنگ‌آهن گفت: تعیین قیمت زنجیره فولاد بر عهده بورس است و قیمت‌گذاری را بورس انجام می‌دهد و این موضوع که گفته می‌شود قیمت سنگ‌آهن داخل بالاتر از قیمت جهانی است مربوط به جدایی و انفصال بازار ایران از بازارهای جهانی است.
مهرداد اکبریان

مهرداد اکبریان . رئیس انجمن تولیدکندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در مقایسه با قیمت آن در بازار ایران افزود: قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده است و فعلا قیمت‌ها رو به کاهش است و کارشناسان هم درباره این موضوع بحث‌های زیادی داشته‌اند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در بازار ایران، قیمت‌ها افزایشی است ادامه داد: عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازار ایران این است که روشی که دولت برای تنظیم بازار اتخاذ کرده مبنی بر قطع وابستگی و بریدن از بازار خارج و عدم ارتباط با بازارهای خارجی بوده است.

 

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: عدم ارتباط با بازارهای جهانی ضرر و زیان زیادی به فعالان معدنی زده است و در زمان‌های متعدد فقط 40 درصد قیمت سنگ‌آهن 180 و 200 دلاری در داخل کشور خرید و فروش شده است، دو بازار داخل و خارج از یکدیگر تفکیک و جدا شده‌اند و جلوی صادرات را گرفته‌اند و صادرات وجود ندارد همه چیز داخل کشور است و قیمت‌گذاری هم بر مبنای صادرات نیست.

 

اکبریان گفت: تعداد روزهایی که سنگ‌آهن داخل خیلی ارزان‌تر از سنگ‌آهن خارج از کشور معامله شده بسیار بیشتر بوده و شمار روزهایی که قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده بسیار کمتر است.

 

وی افزود: هم‌اکنون تعیین قیمت زنجیره فولاد بر عهده بورس است و قیمت‌گذاری را بورس انجام می‌دهد یعنی موضوع کاملاً بازار داخلی است و این موضوع که گفته می‌شود قیمت سنگ‌آهن داخل بالاست مربوط به جدایی و انفصال بازار ایران از بازارهای جهانی است.

 

رئیس انجمن سنگ‌آهن گفت: ما برای تعیین قیمت سنگ‌آهن دو روش بیشتر نداشتیم یا باید به قیمت‌های جهانی وصل شویم و یا بر اساس نهاده‌ها و قیمت‌های تمام‌شده داخلی قیمت‌ها را تعیین کنیم.

 

اکبریان در ادامه افزود: قیمت گازوئیل، قیمت دستگاه لودر، بولدوزر، لاستیک مصرفی، پول پرسنل و کارگر و هزینه برق و دیگر مسائل موضوعاتی هستند که در تعیین قیمت تمام‌شده مواد اولیه و سنگ‌آهن نقش دارند و اگر قیمت این عوامل محاسبه شود خواهید دید قیمت سنگ‌آهن باید افزایش بیشتری داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: هزینه‌های تولید بخش معدن به‌طور عام نه فقط سنگ‌آهن، افزایش شدیدی داشته است و حال برای بسیاری از فعالان معدنی قابل طرح است که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید آیا صرفه اقتصادی برای استخراج سنگ‌آهن وجود دارد.

 

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در معادن بزرگتر قیمت تمام‌شده عمدتاً کمتر است و شاید قیمت سنگ‌آهن فعلی برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد ولی برای معادن کوچکتر که با هزینه‌های روز کار می‌کنند، قیمت فعلی صرفه اقتصادی ندارد و حتی این موضوع برای کنسانتره و گندله هم مستتر است، هرچند که صحبت از گرانی قیمت سنگ‌آهن بازار داخل در مقایسه با سنگ‌آهن جهانی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors