توسعه صنعت فولاد نیازمند اصلاح قیمت است

مدیرعامل و عضو هیات مدیره صبا فولاد زاگرس گفت: قیمت محصولات فولادی در بازار ایران باید اصلاح و هماهنگ با قیمت جهانی شود تا از فرصت‌طلبی دلالان و واسطه‌ها برای صادرات محصولات با قیمت کمتر و در اختیار قرار دادن منابع داخلی کشور در قالب تعرفه‌های خارجی به بازارهای صادراتی جلوگیری شود.

علی‌محمد زمانی استکی در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به قیمت محصولات فولادی در بازار داخل افزود: قیمت محصولات فولادی چه در بخش فولاد خام و محصولات معدنی و چه در بخش محصولات نهایی و صادراتی کمتر از قیمت جهانی تعیین شده است.

وی تصریح کرد: پایین بودن قیمت محصولات فولادی در بازار ایران سبب شده است مداخلاتی در بازار داخلی و صادرات صورت بگیرد و نهایتاً منجر به دامپینگ و وضع تعرفه و تشدید تعرفه در بخش صادرات شود.

عضو هیات مدیره صبا فولاد زاگرس ادامه داد: به نظر می‌رسد باید قیمت محصولات فولادی در بازار ایران اصلاح شود چون قیمت محصولات داخلی ما بسیار کمتر از قیمت‌های جهانی است و همین امر موجب فرصت‌طلبی برخی دلالان و واسطه‌ها برای صادرات محصولات با قیمت کمتر و در اختیار قرار دادن منابع داخلی کشور در قالب تعرفه‌های خارجی به بازارهای صادراتی است.

زمانی گفت: قیمت برق و انرژی در کشور بسیار پایین و زیر قیمت‌های جهانی است و همین تفاضل قیمت‌ها باعث شده بخش خصوصی و سرمایه‌گذارانی که اقتصادی فکر می‌کنند رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری در صنعت برق نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ریالی بودن تمام هزینه‌ها اشتباه است و باید اصلاح شود و تا زمانی که این اصلاح صورت نگیرد سرمایه‌گذار به فکر توسعه نخواهد بود و کمبود شدید انرژی و بحران برق مسیری دنباله‌دار و رو به افزایش را دنبال خواهد کرد.

مدیرعامل صبا فولاد زاگرس ادامه داد: به جرات می‌توان گفت از سرمایه‌گذاری در صنعت برق و توسعه انرژی کشور بالغ بر 20 سال گذشته است و این صنعت پیر و مستهلک نیاز به تجدید قوا و جبران خسارت دارد.

زمانی گفت: با واقعی کردن نرخ‌ها شاید بتوان از فروش قیمت مواد اولیه، مواد معدنی و سنگ‌آهن به زیر قیمت‌های جهانی جلوگیری و شرکت‌های معدنی بزرگ را به توسعه، اکتشاف و استخراج ترغیب کرد.

وی افزود: در سند چشم‌انداز توسعه 1404 مهم‌ترین هدف، توسعه اکتشاف و استخراج مواد معدنی در صنعت فولاد اعلام شده است اما چنانچه سیاست کنونی در صنعت فولاد ادامه یابد و قیمت محصولات کمتر از قیمت‌های جهانی باشد حاصلی جز ادامه مسیر اشتباه کنونی برای بازار نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *