اختلاف در کاخ سفید برای وضع تعرفه جدید بر فولاد وارداتی از چین

رهبران تجاری کاخ سفید خواهان اعمال تعرفه های بالاتر بر صنایع مهم چین هستند، اما مشاوران کلیدی بایدن در مورد نحوه ادامه کار با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان به نقل از پولتیکو، سرنوشت جنگ تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با چین، مایه اختلاف نظر بین مقامات ارشد بایدن است.

به گفته دو نفر از افراد مطلع، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، می‌خواهد گام‌هایی را در جهت افزایش تعرفه‌ها بر روی برخی از صنایع کلیدی چین مانند فولاد و پنل‌های خورشیدی که بیشترین حمایت یارانه‌ای را از سوی پکن دریافت می‌کنند، اعلام کند – در حالی که به گفته دو نفر از افراد مطلع، تعرفه‌ها را برای هزاران محصول دیگر کاهش می‌دهد. اما کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده می خواهد به چین زمان دهد تا ابتدا در مذاکرات تجاری شرکت کند.

سناتور باب کیسی که این هفته در کاپیتول هیل با سایر اعضای کمیته مالی سنا با تای ملاقات کرد، در مورد اقدامات تعرفه جدید گفت: «بسیاری از موارد حل نشده باقی مانده است زیرا آنها در حال مذاکره هستند».

این تأخیر، خطر ایجاد واکنش شدیدتر علیه دموکرات ها را در آستانه انتخابات میان دوره ای دارد. شرکت‌هایی که هزینه‌های تولیدشان به دلیل تعرفه‌ها افزایش یافت، انتظار داشتند بایدن جنگ‌های تجاری ترامپ را متوقف کند.

برایان جانسون، مدیر گروه Vogel،   گفت: «من مشتریان زیادی دارم که از ترامپ به ستوه آمده‌اند و به بایدن میانه‌رو و طرفدار کسب‌وکار رأی داده‌اند. این سیاست‌ها تا چه اندازه بر روی رفتار آنها تأثیر می‌گذارد.»

میراث تجاری ترامپ از زمان روی کار آمدن بایدن در 10 ماه پیش تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است: مالیات بر 350 میلیارد دلار کالاهای چینی همچنان پابرجاست. چین همچنین به توافقی که در اوایل سال 2020 با ترامپ برای خرید 200 میلیارد دلار محصولات کشاورزی و سایر کالاهای آمریکایی امضا کرده بود، پایبند نبوده است. تای در یک سخنرانی اوایل اکتبر اعلام کرد که مذاکرات در مورد اجرای توافق تجاری را از سر می گیرد و گفت که دولت بایدن نمی خواهد تنش ها با چین را “شعله ور کند”.

اما افراد آگاه از مذاکرات گفتند، سالیوان،   برای اعلام   تعرفه‌های بالاتر بر صنایعی که پکن به آنها یارانه پرداخت می‌کند، در طول بررسی چند ماهه دولت در مورد سیاست‌های تجاری ترامپ، فشار آورد.

اما تای با این حرکت سریع مخالف بود و استدلال می‌کرد که این امر مذاکرات جدید با پکن را مسموم می‌کند و دولت بایدن نباید تعهدات تجاری قبلی آمریکا، حتی تعهدات تحت دوره ترامپ را کنار بگذارد. بر اساس قانون تجارت، ایالات متحده موظف است قبل از انجام اقداماتی برای افزودن تعرفه‌های جدید، مذاکرات را با   کشور هدف آغاز کند.

کاخ سفید می‌گوید که تیم بایدن پس از بررسی طولانی سیاست‌های تجاری ترامپ، که نه تنها از سوی سالیوان و تای، بلکه از سوی وزارت‌های بازرگانی، خزانه‌داری و سایرین انجام شده، اکنون به یک نظر اجماعی نزدیک شده است.

دولت بایدن یک بررسی قوی بین سازمانی از روابط تجاری ایالات متحده و چین انجام داد تا دیدگاه پرزیدنت بایدن برای ایجاد توازن مجدد در روابط تجاری و اقتصادی ایالات متحده و چین به گونه ای باشد که از کارگران آمریکایی در برابر سیاست های تجاری ناعادلانه محافظت کند و طبقه متوسط ​​را تقویت کند.

قانون ایالات متحده کاخ سفید را ملزم می‌کند تا قبل از اعمال تعرفه‌های جدید، ابتدا بررسی کند که آیا یک دولت خارجی به‌طور نادرست به صنایع داخلی خود یارانه می‌دهد یا خیر. هنوز مشخص نیست که کاخ سفید چه زمانی این کار را انجام خواهد داد، اما افرادی که از مذاکرات دولت آگاه هستند می گویند که بستگی به نحوه مشارکت چینی ها در چند دور اول مذاکرات دارد.

مهم نیست که پکن چگونه پاسخ می دهد، مقامات دولت آ»ریکا انتظار ندارند که چین در نهایت به توافق تجاری که در اوایل سال 2020 با ترامپ امضا کرد، به ویژه تعهداتش برای محافظت از مالکیت معنوی آمریکا و انجام سایر اصلاحات اقتصادی داخلی، عمل کند. این به کاخ سفید توجیهی برای شروع یک دور جدید تعرفه می دهد.

تولید و در نهایت اعمال عوارض جدید بر برخی محصولات و در عین حال کاهش برخی دیگر.

تیم بایدن به غیر از بررسی تعرفه‌های جدید، می‌تواند به طور رسمی چین را به عدم پایبندی به توافق تجاری مورد مذاکره ترامپ متهم کند. اما پیروی از روند توافق احتمالاً سال‌ها طول می‌کشد تا اینکه منجر به تعرفه‌های جدید یا سایر تحریم‌های تجاری شود، بنابراین کاخ سفید به سمت یک تحقیق جدید متمایل شده است.

دو نفر که از برنامه‌های دولت آگاه هستند، گفتند که دولت بایدن احتمالاً به دنبال ساختار تعرفه‌ای محدودتر و تندتر بر چین خواهد بود. در حالی که ترامپ بر هزاران کالای وارداتی از سرتاسر اقتصاد چین تعرفه وضع کرد، کاخ سفید در حال بررسی تعرفه های بالاتر بر صنایعی است که بیشترین یارانه و سایر حمایت ها را از سوی دولت چین دریافت می کنند. اینها می تواند شامل فولاد، پنل های خورشیدی، باتری ها، نیمه هادی ها و سایر فناوری ها باشد.

کاخ سفید همچنین به دنبال کاهش تعرفه‌ها، یا از طریق کاهش عوارض یا ارائه معافیت‌ها، برای شرکت‌هایی است که بخش‌های مورد علاقه پکن به آنها خدمات نمی‌دهند. سالیوان و سایر مقامات دولت فکر می‌کنند که این امر به آنها اجازه می‌دهد تا چین را به خاطر آنچه که به‌عنوان شیوه‌های تجاری پنهانی می‌دانند مجازات کنند، در حالی که همچنان به برخی شرکت‌های آمریکایی آسیب دیده از جنگ تجاری کمک می‌کند. پیش از این، کاخ سفید روند درخواست شرکت‌ها برای معافیت از تعرفه‌های بیش از 500 محصول از چین را باز کرده است و نشان داده است که فرصت‌های بیشتری برای کاهش تعرفه‌ها در راه است.

کاهش تعرفه های ترامپ در کمیته مالی سنا، حتی از سوی جمهوری خواهان، حمایت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *