تحلیل Platts: کمبود برق در چین بر تولید محصولات فولادی تأثیر می‌گذارد

صنعت فولادسازی چین با اختلال در تأمین برق مواجه است و تولید محصولات فولادی بلند در حال حاضر بیشتر از فولاد تخت تحت تأثیر قرار گرفته است.

به گزارش فولادبان،چین اهداف بلندپروازانه انرژی پاک خود را در اوایل سال 2021 معرفی کرد که شامل رسیدن به حداکثر انتشار کربن تا سال 2030 می‌شود.

پس از عدم تحقق این اهداف در نیمه اول سال، 18 استان و منطقه در حال اعمال جیره‌بندی برق هستند که هم بر تولید فولاد و هم بر تقاضا تأثیر می‌گذارد.

بر اساس محاسبات S&P Global Platts مطابق داده‌های منابع کارخانه‌ای و معامله گران، انتظار می‌رود تولید فولاد خام روزانه در این مناطق بیش از 140،000 تن در روز از سطح پیش‌بینی‌شده در اواسط ماه سپتامبر کاهش یابد.

بر اساس اعلام انجمن آهن و فولاد چین، تولید روزانه فولاد خام چین به طور متوسط 2.623 میلیون تن در روز در طول 1 تا 20 سپتامبر بوده است که 2 درصد نسبت به ماه آگوست و 15 درصد نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

استان جیانگ سو، که سهمیه‌بندی برق را برای استفاده‌کنندگان صنعتی اعمال کرده، بیشترین تأثیر را بر تولید فولاد خام داشته است. جیانگ سو دومین استان بزرگ فولادسازی چین پس از هبی است.

هبی نیز قطع برق را اعمال می‌کند، اما تأثیر مستقیم بر تولید فولاد در این استان محدودتر است.

کارخانه‌های هبی، به ویژه کارخانه‌های شهرهای تانگشان و هندان، پیش از این برای سه‌ماهه سوم تولید فولاد را در حدود 30 درصد کاهش داده بودند تا بتوانند هدف تولید سالانه استان را برآورده کنند و ممکن است نیازی به کاهش تولید به دلیل محدودیت برق نباشد.

هبی به دنبال کاهش تولید فولاد خام خود در سال 2021 به میزان 21.7 میلیون تن در سال و رساندن آن به 228.07 میلیون تن است.

تا به امروز، قطع برق بیشتر کارخانه‌های فولاد بلند را که یا کوره قوس الکتریکی هستند تحت تأثیر قرار داده است، در حالی که تولیدکنندگان فولاد تخت در 12 استان یا منطقه تنها با کاهش تولید حدود 20 درصد مواجه شده‌اند.با این حال، قطع برق در 18 استان یا منطقه بر بخش‌های تولید و مصرف فولاد تخت، تأثیر قابل توجهی گذاشته است.

برخی از تولیدکنندگان در حال حاضر فقط دو تا سه روز در هفته می‌توانند به طور عادی کار کنند و فقط در ساعات غیر پیک، بیشتر در شب، تولید می‌کنند.یک منبع کارخانه‌ای در شرق چین گفت: سفارش فولاد تخت از مشتریان برای لوازم خانگی، قطعات خودرو و برخی ماشین‌آلات دیگر در ماه سپتامبر به دلیل قطع برق مصرف‌کنندگان نهایی کاهش یافته است.هنوز مشخص نیست چه زمانی جیره‌بندی برق در چین کاهش می‌یابد.

به گفته فعالان بازار، تولیدکنندگان ممکن است با محدودیت‌های برق تا زمستان روبرو شوند، در حالی که انتظار می‌رفت تولید فولاد خام در اواخر نوامبر یا دسامبر دوباره افزایش یابد.

چین از ماه جولای از کارخانه‌های فولاد خواسته تولید خود را محدود کنند تا تولید سالانه خود در سال 2021 را زیر سطح 2020 نگه دارند. این حرکت همچنین در راستای اهداف کلی کربن در چین دیده می‌شود.

بر اساس منابع کارخانه‌ای در شمال و شرق چین، انتظار می‌رود اکثر کارخانه‌های فولادی یکپارچه که نیروگاه‌های خود را دارند و تحت تأثیر کمبود برق قرار ندارند، تا ماه نوامبر نیاز تولید خود را تکمیل کرده و در ماه دسامبر به سطح تولید عادی بازگردند.

به گفته فعالان بازار، قیمت فولاد تخت چین در ماه اکتبر تحت فشار قرار می‌گیرد زیرا کاهش تقاضا از تولید بیشتر شده است و بازار فولاد بلند در ماه اکتبر همچنان از بازار فولاد تخت بهتر عمل خواهد کرد.

با این حال، معامله گران در مورد قیمت بالای فولاد با احتیاط عمل می‌کردند و می‌گفتند کند شدن بخش دارایی و زیرساخت‌های نامناسب همچنان بر تقاضای فولاد ساختمانی تأثیر می‌گذارد.

بحران شرکت Evergrande Group می‌تواند تأثیر دومینووار در بخش املاک چین ایجاد کند و منجر به کاهش قیمت فولاد در سه‌ماهه چهارم شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *