مشکلات ارزی؛ مانع اصلی واردات ماشین‌آلات در حوزه معدن

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با اشاره به اینکه مشکلات ارزی مانع واردات ماشین‌آلات جدید در حوزه معدن شده است، گفت: تجهیزات حوزه معدن در حال فرسوده شدن هستند و دولت باید برنامه‌ای برای واردات ماشین‌آلات معادن داشته باشد، اما در حوزه فولاد به‌روز پیش می‌رویم.

امیر صباغ در گفتگو با فولادبان در رابطه با تجهیزات مورد استفاده در معادن گفت: ماشین‌آلات حوزه معادن در حال فرسوده شدن است و لازم است که کشور طرح جامعی برای تجهیز و بازسازی معادن داشته باشد. مشکلات ارزی در چند سال اخیر باعث شد محدودیت‌های واردات روی ماشین‌آلات معدنی به عنوان بخشی از زنجیره تولید اعمال شود و ارز مناسبی به این حوزه تخصیص نشود.

وی در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر، قیمت ماشین‌آلات معدنی افزایش چشمگیری داشت و توان مالی سرمایه‌گذاران در بخش معادن کوچک و متوسط محدود بود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو افزود: به نظر می‌رسد با رشد قیمت‌های جهانی در چند سال اخیر، شرایط برای حوزه معدن بهتر شده است. اگر دولت بتواند مجوز واردات ماشین‌آلات معدنی را صادر کند و یا «هپکو» و سایر تولیدکنندگان بخشی از این ماشین‌آلات را تأمین کنند، می‌توانیم شاهد یک نوسازی در این بخش باشیم و وضعیت را بهبود ببخشیم.

صباغ با اشاره به اینکه نوسازی ماشین‌آلات حوزه معدن می‌تواند یک برنامه میان‌مدت 4 تا 8 ساله می‌تواند باشد، گفت: حجم سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار زیاد است، اما نه ارز مربوط به این امر وجود دارد و نه توان تأمین آن و معادن بزرگ به صورت مستقل از دولت در حال انجام کارهایی هستند، اما معادن کوک و متوسط نیاز به بسته‌های ارزی و تأمین مالی دارند تا بتوانند به اهداف نوسازی برسند.

وی درباره تجهیزات فرآوری و واحدهای فولادی تصریح کرد: در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه انجام شده است. به نظر می‌آید که ماشین‌آلات و تجهیزات نصب شده در واحدهای تابعه وضعیت مناسبی دارند و کمتر به دنبال خطوط دسته دوم رفته‌اند. از این رو، ماشین‌آلات این حوزه وضعیت خوبی دارند؛ البته، مباحث فناوری، تحقیق و توسعه فرآیندی دائمی است که در ایران باید دنبال شود تا کارخانه‌ها بتوانند خود را به‌روز نگه دارند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در پایان افزود: تخمین بهره‌وری در حوزه‌های مختلف فولاد باید به صورت جداگانه محاسبه شود. بهره‌وری سرمایه بحثی جدا و راندمان خطوط تولید بحثی جداست که به میزان عیار مواد معدنی به کار رفته در صنعت و دیگر عوامل بستگی دارد و نمی‌توان به طور دقیق بهره‌وری صنایع را تخمین زد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *