آتش اژده های زرد قیمت های بالا را ذوب کرد/ادامه کاهش تقاضا در بازار چین

با ادامه کاهش تولید فولاد در چین و سایه کرونای دلتا احتمال ادامه کاهش قیمت سنگ آهن دور از ذهن نیست.
سنگ آهن

به گزارش فولادبان؛این هفته شاید یکی از بدترین روزها در سال 2021 برای تولیدکنندگان جهانی سنگ آهن بود؛در معاملات آتی بورس سنگاپور سنگ آهن کف حمایتی 160 و 150 دلار را از دست داد و در پایان هفته حتی 130 دلار را هم لمس کرد اما دوباره به مرز 140 دلار در هر تن رسید.

علت اصلی کاهش قیمت سنگ آهن محدودیت تولید در چین و تردید ها در مورد آینده اقتصاد جهانی با گسترش سویه جدید کرونا است؛ براساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS) این کشور 86.79 میلیون تن فولاد خام در ماه گذشته تولید کرد که 7.6 درصد نسبت به ماه ژوئن کاهش داشت.

بر اساس محاسبات رویترز از داده‌های NBS، متوسط تولید روزانه فولاد چین در ماه گذشته 2.8 میلیون تن بود که نسبت به 3.13 میلیون تن در روز در ماه ژوئن 11 درصد کاهش یافت.

همین کاهش تولید سبب افزایش موجودی انبارها در چین شده؛ از سوی دیگر شاهد تقویت عرضه هم هستیم به طوری که محموله های دریایی سنگ آهن برزیل در سه ماه اخیر 7 درصد افزایش سالانه داشته است. بر این اساس، واله تولید سنگ آهن را افزایش داده که تخمین زده می شود تا پایان سال 2021 از سطح فعلی حدود 325 میلیون تن به 343 میلیون تن برسد. تقویت عرضه در کنار ضعف تقاضا به کاهش بیشتر قیمت سنگ آهن کمک کرده است.

از سوی دیگر سویه جدید کرونا و شیوع آن در چین و سایر کشورها هم نگرانی ها ایجاد کرده تا جایی که بیزینس اینسایدر می نویسد قیمت سنگ‌آهن در ماه جاری با نگرانی‌های ناشی از بحران کرونا روبرو شده است.

قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در ماه آگوست تقریباً ۲۶ درصد سقوط کرده و به بیش از ۱۵۶ دلار در هر تن معامله شده و به سطحی رسیده است که از ماه فوریه دیده نشده است. این شیب نزولی پس از آن صورت می‌گیرد که قیمت فلزات از مارس ۲۰۲۰ افزایش یافته و هم‌زمان با سقوط سهام ایالات متحده کاهش یافت زیرا همه‌گیری کرونا تهدیدی برای رکود اقتصادی در سراسر جهان بود.

.براساس گزارش ها شیوع گونه جدید کرونا در فرودگاه Pudong در شانگهای، منجر به تعلیق حمل و نقل هوایی خارجی این فرودگاه شده است. تعداد کشتی های در صف انتظار برای تخلیه بار در این منطقه به 40 کشتی افزایش پیدا کرده؛این موضوعات علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زنجیره تامین کالا در بازار فولاد و سنگ آهن هم سایه انداخته است.

افق تولید فولاد در چین همچنان کاهشی است، باک مشترک المنافع استرالیا برآورد کرده که تولید فولاد خام چین از آگوست تا دسامبر 2021 در حدود 12.2 درصد کاهش بیشتری یابد تا به هدف تولید ثابت گازهای گلخانه ای در مقایسه با سال 2020 برسد.

در کنار کاهش تولید همچنان وضعیت سویه دلتا و حتی سویه خطرناک تر آن یعنی لامبدا هم نامشخص است؛فضایی که می تواند به ادامه کاهش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *