شروع طوفانی دولت جدید در اثرگذاری روی بازار سرمایه/ آیا شاخص کل به 1.5 میلیون واحد می‌رسد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأثیر مثبت تغییر دولت روی روند کلی بازار سرمایه گفت: ادامه رشد بازار به سیاست‌های بین‌المللی و تیم اقتصادی دولت آینده بستگی دارد.

به گزارش فولادبان؛ در جریان معاملات هفته گذشته بازار سرمایه، شاخص کل با بازدهی 6.8 درصدی، توانست 89 هزار و 536 واحد رشد کرد و خود را بالاتر از 1.4 میلیون واحد نگه داشت. این میزان رشد نماگر اصلی بازار سرمایه در هفته‌ای که به گفته کارشناسان متعادل گذشت، پیشرفت چشمگیری است که نشان می‌دهد معامله‌گران در حال بازگشت به بازار سرمایه هستند و همچنین، اعتماد به مرور به بازار باز خواهد گشت.

در این میان، شاخص کل هم‌وزن نیز که در برخی از روزهای هفته جریان واگرا با شاخص اصلی بازار داشت، در نهایت 1.6 درصد معادل 6 هزار و 508 واحد بالاتر آمد و در نهایت، روی 403 هزار و 254 واحد ایستاد. شاخص فلزات اساسی هم در کل معاملات هفته، تأثیرگذاری فراوانی بر شاخص کل داشتند چراکه قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان در بالاترین سطح خود قرار دارند. این شاخص این هفته 8.9 درصد رشد داشت و رقم یک میلیون و 101 هزار و 857 واحد را نشان داد.

حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته بورس گفت: بازار در شرایطی قرار دارد که قیمت سهم برخی از شرکت‌ها از ارزش ذاتی آن‌ها بالاتر است. علاوه بر این در هفته جاری، تغییر دولت را داشتیم و پیش‌بینی می‌شد که بازار علامت مثبتی را نسبت به تغییر دولت و تغییر رئیس جمهور کشور نشان دهد و گفته می‌شد بیشترین تأثیر این تغییر در بازار سرمایه از نیمه مرداد اتفاق خواهد افتاد.

وی در ادامه تصریح کرد: شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند با انجام تراکنش‌های مالی حرکات مثبتی در بازار ایجاد کنند. هفته گذشته، تنش‌های بیشتری در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی داشتیم که اثرات منفی بر بازار گذاشت، اما این هفته، بازار مثبت بود و ضررهای هفته گذشته جبران شد و شاخص کل بالاتر از یک میلیون و 400 هزار واحد ایستاد و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی آقای رئیسی هنوز در ابهام است، تأکید کرد: اگر وزیر اقتصاد و متولیان بازار سهام در دولت آینده مشخص‌شوند، اثراتی به صورت میان‌مدت و بلندمدت روی بازار خواهد گذاشت که اگر سیاست‌های اقتصادی درست ریل‌گذاری شوند، بازار سهام حتما جای رشد خواهد داشت.

نصیری ارز را عامل دیگر تأثیرگذار بر بازار سرمایه دانست و افزود: این هفته با افزایش نرخ ارز مواجه شدیم و علاوه بر این، خیلی از شرکت‌ها در صنایع غذایی و همچنین، سیمانی مجبور به افزایش دستوری قیمت‌های خود شدند که این عوامل اثر خود را روی بازارهای موازی هم خواهد گذاشت. علاوه بر این، قیمت انرژی هم در صنایع پالایشی هم اثرگذار خواهد بود بنابراین، احتمال رشد در صنایع پالایشی و پتروشیمی با توجه به مزیت اقتصادی ایران، بیشتر است.

وی درباره معاملات بازار سهام در هفته آینده و وضعیت شاخص کل گفت: این احتمال وجود دارد که شاخص کل در هفته آینده به یک میلیون و 500 هزار واحد برسد چون آقای رئیسی از روز شنبه کار خود را به عنوان رئیس جمهور آغاز خواهد کرد و به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌هایی که رهبر معظم انقلاب داشتند، وزیران خود را در دو هفته آینده مشخص خواهد کرد بنابراین، روند مثبت در بازار همچنان قابل انتظار است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار امیدوار است که سیاست‌های اقتصادی دولت رو به بهبود باشد و همانگونه که رئیس جمهور منتخب اشاره داشتند، قرار است از بازار سرمایه حمایت شود بنابراین، این صحبت‌ها باعث خواهد شد تا قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه افزایش پیدا کند و از آنجا که بازار ایران به طور کامل دولتی است، بازار سرمایه هم تأثیرات زیادی از تصمیم‌های دولت می‌پذیرد.

نصیری در پایان تصریح کرد: اکثر سهم‌ها در بازار سرمایه دولتی هستند، اما تصمیم‌های دولت باعث به وجود آمدن هیجان و تغییرات هیجانی در بازار سهام می‌شود، اما به طور کلی، صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی در هفته آینده وضعیت بهتری نسبت به دیگر سهم‌ها خواهند داشت و در کنار آن، سهم‌های معدنی نیز رشد خوبی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *