Please use a valid API Key افزایش قیمت دلار و تأثیر آن روی بورس/ صنایع فولادی با مصوبه وزارت نیرو ریزش داشتند - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

افزایش قیمت دلار و تأثیر آن روی بورس/ صنایع فولادی با مصوبه وزارت نیرو ریزش داشتند

یک کارشناس بازار سرمایه با توضیحاتی درباره رشد نرخ دلار و تأثیر آن روی بازار سرمایه گفت: صنایع فولادی و سیمانی با مصوبه وزارت نیرو مبنی بر تعطیلی کارخانه‌ها ریزش داشتند، اما رشد دلار باعث افزایش قیمت سهام آن‌ها می‌شود.

به گزارش فولادبان؛ بازار سرمایه این هفته را با نوسانات متعدد به پایان رساند؛ به نحوی که در ابتدای هفته فشار فروش در اکثر سهم‌های شاخص‌ساز افت اندک شاخص کل را به همراه داشت، اما در ادامه همراه با افزایش دوباره نرخ دلار و همچنین برگزاری مجامع شرکت‌ها استقبال از این سهم‌ها بالا گرفت، اما مصوبه روز سه‌شنبه وزارت صمت باعث شد که دو صنعت فولادی و سیمانی به دلیل تعطیل شدن کارخانه‌هایشان در کمبود برق، روز چهارشنبه ضرر کنند و شاخص‌های این دو گروه افت محسوسی داشته باشند.

با این حال، شاخص کل بازار سرمایه این هفته رشد حدود 2 درصدی را تجربه کرد و در آخرین روز معاملاتی هفته به یک میلیون و 282 هزار و 36 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 2.2 درصدی خود در معاملات این هفته، 8 هزار و 407 واحد بالاتر آمد و در نقطه 392 هزار و 585 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص فلزات اساسی هم با وجود افت 8 هزار واحدی در روز چهارشنبه هم بازدهی 1.8 درصدی داشت و در ارتفاع 979 هزار و 684 واحد ایستاد.

سیدهادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت بازار در هفته‌ای که گذشت، گفت: شاخص کل وارد یک ترند کوتاه‌مدت شده بود؛ به نحوی که ابتدای هفته شاهد فشار فروش برخی از سهم‌ها بودیم که می‌توان آن‌ها را پول‌بک شاخص محسوب کرد تا اینکه در روز سه‌شنبه شاهد روند خوبی در شاخص بودیم، به طوری که شاخص یک رشد 26 هزار واحدی را تجربه کرد و ارزش معاملات رکورد سال 1400 خود را شکست و ورود پول حقیقی خوبی را تجربه کردیم، اما در روز چهارشنبه بازار مثبت نبود.

وی در تشریح علل این افت در روز چهارشنبه تصریح کرد: از علل این افت در شاخص می‌توان به نامه‌ای از سوی وزارت نیرو به واحدهای تولید فولادی و سیمانی اشاره کرد مبنی بر این که این واحدهای تولیدی، مدتی تعطیل باشند که این مسئله باعث به وجود آمدن صف‌های فروش هیجانی در دو صنعت فلزات اساسی و سیمانی شد و از آنجا که فلزات اساسی جزو سهام شاخص‌ساز هستند، روند منفی به شاخص هم سرایت کرد که یک تأثیر منفی روی کلیت بازار گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این روزها در حال نزدیک شدن به مقاومت شاخص کل در محدوده یک میلیون و 310 هزار واحد هستیم و در حال حاضر، بسیاری از فعالان که ریسک سرمایه‌گذاریشان افزایش یافته، ترجیح می‌دهند بعد از شکسته شدن این ناحیه مقاومت دوباره وارد بازار شوند و این دوره ممکن است که عرضه‌هایی را پیش رو داشته باشد و شاخص کل با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

میرعلمی با اشاره به اینکه روند شاخص کل منفی نخواهد بود، تأکید کرد: ممکن است در معاملات هفته آینده عرضه در بازار داشته باشیم، اما امیدوار هستیم که ناحیه مقاومت یک میلیون و 310 هزار واحدی شکسته شود و بعد از شکسته شدن این ناحیه مقاومت، ریسک شاخص کاهش یابد و پول‌های جدید می‌توانند وارد بازار شوند.

وی درباره نرخ ارز و تأثیر آن روی بازار سهام گفت: ارزش تعادلی دلار هیچ ارتباطی با عرضه و تقاضای آن در بازار ندارد و با پارامترهای اقتصاد کلان اندازه‌گیری می‌شود؛ با توجه به اینکه ارزش دلار در ماه‌های متفاوت، مختلف است، ارزش تعادلی دلار حدود 25 هزار و 500 تومان محاسبه شده است، ولی قیمت می‌تواند با بازار متفاوت باشد چراکه قیمت را بازار، عرضه و تقاضا و انتظارات فعالان، متقاضیان و عرضه‌کنندگان دلار تعیین می‌کنند که این قیمت را باید از روی تحلیل تکنیکال تشخیص دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر اساس تحلیل تکنیکال، می‌دانیم که دلار در حال حاضر در محدوده‌ای بین 20 هزار و 500 تا 26 هزار و 200 تومان قرار دارد که هرچه به سقف این محدوده نزدیک می‌شویم، اگر خبری از انتظارات تورمی پایین‌تر مانند خبرهای مربوط به برجام و افزایش فروش نفت ما باشد، ریسک خرید دلار در آن محدوده افزایش پیدا می‌کند چون نزدیک به سقف این کانال است و ممکن است تا کف این کانال اصلاحی را داشته باشد.

میرعلمی با اشاره به اینکه سقف 26 هزار و 200 تومان دلار ممکن است شکسته شود، تصریح کرد: اگر این امید در فعالان بازار ارز به وجود بیاید که امکان توافقات کاسته شده و یا با چالش‌های زیادی در زمینه توافقات مواجه شویم، امکان شکسته شدن سقف 26 هزار و 200 تومان وجود دارد و اگر این سطح شکسته شود، ممکن است که اتفاقات خوبی در بازار ارز نیفتد و همین مسئله می‌تواند محرکی برای بازارهای موازی مانند بورس باشد، ولی تا زمانی که امید توافقات وجود دارد، شکسته شدن این سطح بعید به نظر می‌رسد و ارز می‌تواند در همان محدوده نوسان کند.

وی تأکید کرد: هر قدر توافق دیرتر صورت گیرد، کار ارز در بازار سخت‌تر خواهد بود چراکه رشد نقدینگی ما روزانه به 2 هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد و یکی از شاخص‌های مهم در اندازه‌گیری قیمت دلار همین پارامتر است که روز به روز در حال افزایش است و با رشد خود می‌تواند ارزش دلار را افزایش دهد و این احتمال که ارزش دلار در اواخر سال به 27 یا 28 هزار تومان برسد، بیشتر است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ارزش دلار در بازار افزود: اگر ارزش دلار رو به بالا برود، با توجه به میل قیمت‌ها به سمت ارزش‌ها، کار بازار ارز برای دیدن قیمت‌های پایین‌تر سخت‌تر می‌شود، اما با در نظر گرفتن شرایط بازار، شرایط رنج برای بازار مناسب‌تر به نظر می‌رسد و این احتمال وجود دارد که سطح 26 هزار و 200 تومان رو به بالا شکسته شود.

میرعلمی با اشاره به اینکه فلزات اساسی نقش لیدر معاملات این هفته بازار سهام را ایفا می‌کردند، گفت: برخی از نمادهای فلزات اساسی نسبت به سایر گروه‌ها که بسیاری از آن‌ها حدود 40 تا 50 درصد رشد کرده بودند، رشد کمتری داشتند بنابراین، این انتظار می‌رفت که پول به سمت صنعت فلزات اساسی بیاید. تا روز سه‌شنبه هم این اتفاق به خوبی مشهود بود تا اینکه مصوبه وزارت نیرو تأثیر هیجانی موقت را بر این صنعت گذاشت.

وی در پایان اضافه کرد: اگر به طور بنیادی به موضوع بنگریم، متوجه خواهیم شد که فملی نیروگاه دارد و مصوبه وزارت نیرو این تولیدکننده را درگیر خود نمی‌کند مگر اینکه بخشی از برق خود را به شبکه کشور منتقل کند و در غیر این صورت، از بر شبکه کشوری استفاده نمی‌کند. علاوه بر این، برخی از فولادسازان کشور ممکن است مشکلی برایشان پیش بیاید، اما به دلیل اینکه این اتفاق موقت است، می‌توان گفت عرضه این سهم‌ها هیجانی بوده و به نظر من، رویکرد سرمایه‌گذاران تغییر خواهد کرد و به سمت این صنایع بازخواهند گشت زیرا اگر سهام شرکت‌های فولادی در این دوره کاهش پیدا کنند، در مقابل با رشد قیمت‌ها مواجه خواهیم بود که این رشد قیمت‌ها کاهش سودآوری قیمت‌ها را جبران خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors