زیان 70 میلیارد دلاری صنعت فولاد با توسعه کوره بلند

صنعت جهانی فولاد ممکن است با کاهش 70 میلیارد دلاری ارزش دارایی‌های خود در سال‌های آینده مواجه شود زیرا هنوز در حال ساخت کوره‌های بلند با استفاده از زغال‌سنگ است، در حالی که طبق اهداف کاهش تولید کربن در جهان، این شیوه فولادسازی باید منسوخ شود.

به گزارش فولادبان به نقل از رویترز، موسسه تحقیقاتی Global Energy Monitor یا به اختصار GEM مستقر در ایالات متحده در گزارشی نوشته است: حدود 50 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد با استفاده از فناوری کوره بلند در دست توسعه است که بیشتر در تولیدکننده برتر جهان یعنی چین است.

کریستین شیرر، مدیر برنامه‌های زغال‌سنگ GEM گفت: ساخت کوره‌های بلند زغال‌سنگ یک قمار بد برای تولیدکنندگان فولاد و یک خبر بد برای کره زمین است.

در این گزارش آمده است که کوره‌های بلند با استفاده از زغال‌سنگ ممکن است غیرفعال شوند و درنتیجه 47 تا 70 میلیارد دلار از دارایی‌های صنعت فولاد جهان از بین برود.

 بر اساس پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی IEA و سایر مؤسسات جهانی، وقوع چنین پدیده‌ای تا دوره 2030-2040 کاملاً محتمل است. کیتلین سوالک، نویسنده اصلی گزارش GEM گفت: در صورت اعمال مالیات یا محدودیت‌های شدیدتر برای کربن، این امر زودتر اتفاق خواهد افتاد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده، کل انتشار گازهای آلاینده توسط بخش جهانی آهن و فولاد باید تا سال 2050 بیش از 50 درصد نسبت به سال 2019 کاهش یابد تا اهداف توافق‌نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی محقق شود.

GEM در این باره نوشته است: کارخانه‌های جدید در حالی ساخته می‌شوند که ظرفیت مازاد تولید جهانی فولاد 25 درصد بالاتر از سطح تولید در سال 2019 بود. بیشتر فعالان صنعت فولاد جهانی اذعان دارند که مجبورند انتشار کربن را کاهش دهد، زیرا این بخش حدود 7 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد. شرکت‌ها و کشورهای سازنده فولاد تعهداتی را برای کاهش انتشار کربن که بیش از سه‌چهارم ظرفیت فعلی جهانی فولاد را پوشش می‌دهد، متعهد شده‌اند.

سازندگان فولاد به دنبال گسترش استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی هستند و در عین حال فناوری‌های جذب هیدروژن و کربن را برای کاهش انتشار پیگیری می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *