مالیات واحد صنفی باید بر اساس دفاترمالی واحدهای صنفی اخذ شود

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد شهرستان ساری گفت: وجوه مالیاتی براساس درآمد اصناف اخذ می شود وقتی یک واحد کسبی در سال 99 به علت بیماری کرونا عملکردی نداشته ونتوانسته فاکتور معامله مالی ارائه کند بعید است سازمان مالیاتی از چنین واحدی مالیات اخذ کند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد شهرستان ساری گفت: وجوه مالیاتی باید براساس میزان درآمد اصناف اخذ شود وقتی یک واحد صنفی در سال 99 به علت بیماری کرونا خرید و فروشی نداشته ودر سامانه مالیاتی هم معاملاتی ثبت نشده است نباید سازمان مالیاتی بر اساس برگ تشخیص مالیاتی و بدون  فاکتور و اسناد مالی از واحد کسبی مالیات مطالبه کند .

مجتبی کواکبیان در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان افزود: براساس قانون اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1399  باید تا پایان خرداد ارسال شود اما به علت مشکلات عدیده صاحبان مشاغل مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی با همکاری اتاق اصناف ایران تا پایان  15 تیر تمدید شد.

وی با اشاره به اصلاح تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم مربوط به گروه دوم و سوم مشاغل تصریح کرد: با توجه به بیماری همه گیر کرونا درسال 1399 و تعطیلی واحدهای صنفی و کاهش معاملات ، سقف مالیاتی واحدهای صنفی طبق این تبصره امسال افزایش یافت.

کواکبیان ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن صنف آهن در گروه یک مشاغل؛ این واحدها تعطیل نشدند اما رکود بازار و تعطیلی ساخت و ساز صاحبان این صنف را تحت تاثیر قرار داد و معاملات به حداقل رسید. سازمان مالیات هم قول یکسری بخشودگی و تعدیل مالیاتها را به فعالان اقتصادی داد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن وفولاد شهرستان ساری افزود: مالیات بر درآمد بر اساس عملکرد مالی صنوف تعیین و مطالبه می شود، و از انجا که مالیات واحد صنفی در سال گذشته مالیاتشان قطعی شده است امسال هم می تواند بر اساس تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مسقیم  میزان پرداختی مالیاتی اشان اگر کمتر از سه میلون تومان باشد عینا پرداخت کند و اگر بیش از سه میلیون تومان باشد با افزایش رقم مالیاتی 4 الی 12 درصدی مواجه خواهد شد.

کواکبیان تصریح کرد: میزان مالیات واحد صنفی بستگی تام به عملکرد واحد صنفی دارد وقتی یک واحد صنفی  فاکتور معامله ندارد و یا در سامانه دارایی ثبت نشده ، بعید است سازمان مالیاتی  از این واحد صنفی مالیات اخذ کند چون این سازمان بر اساس مستندات و اسناد ثبتی ، مالیات را مطالبه و اخذ می کند.

وی تصریح کرد: در حقیقت همه واحدهای صنفی مکلف به ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان مالیاتی است واین  سازمان هم مکلف و موظف به قبول اظهارنامه واحد صنفی مبتنی بر درآمد اظهار شده است مگر اینکه خلافش ثابت شود وچنانچه یک واحد صنفی در کارنامه مالیاتی اش رقمی را درج کند که در سامانه دارایی مازاد بر آن خرید شده است بالواقع کارنامه واحد صنفی با درآمد آن همخوانی ندارد و با ارائه این اسناد مثبت میزان مالیات واحد صنفی افزایش خواهد یافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *