آسیب دیدن صنعت فولاد کره جنوبی از سیاست‌های تعرفه‌ای اتحادیه اروپا

انجمن تجارت بین‌المللی کره جنوبی اعلام کرد که انتظار می‌رود صنعت فولاد این کشور همچنان از کاهش صادرات رنج ببرد زیرا کمیسیون اروپا احتمالاً سیاست‌های تعرفه‌ای واردات فولاد را برای یک سال دیگر تمدید می‌کند.
فولاد کره جنوبی

به گزارش فولادبان،طبق گزارش انجمن تجارت بین‌المللی کره (KITA)، کمیسیون اروپا قرار است نتایج تحقیقات را برای ارزیابی نیاز به تمدید سیاست‌های تعرفه‌ای در روز دوشنبه 7 ژوئن (به وقت محلی) اعلام کند.

پس از وضع تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد در اوایل سال 2018 از سوی آمریکا، کمیسیون اروپا در جولای همان سال سیاست‌های تعرفه‌ای جدید را اعمال کرد. با توجه به نگرانی از عرضه فولاد ارزان‌تر از سوی سازندگان آسیایی در بازار اروپا، کمیسیون اروپا بر 26 محصول فولاد تعرفه 25 درصدی، بیش از سهمیه اختصاصی هر کشور، وضع کرد که تا 30 ژوئن سال جاری اعتبار دارد.

انجمن تجارت بین‌المللی کره در گزارشی اعلام کرد که مقامات متعدد اتحادیه اروپا به رسانه‌های محلی گفته‌اند که کمیسیون اروپا پیشنهاد تمدید یک ساله سیاست‌های تعرفه‌ای را ارائه داده است. پس از ارائه نظر کمیسیون به شورای اتحادیه اروپا، این شورا تصمیم نهایی را در مورد تصویب تمدید یا عدم تمدید این سیاست‌ها خواهد گرفت.

انجمن تجارت بین‌المللی کره افزوده است که کمیسیون اروپا تحقیق در مورد تمدید سیاست‌های تعرفه‌ای را در ماه فوریه و به دنبال درخواست برخی از کشورهای عضو از جمله آلمان، ایتالیا، فرانسه و لوکزامبورگ آغاز کرد.

انجمن فولاد اروپا (EUROFER) هم درخواست گسترش سیاست‌های تعرفه‌ای را داده است.

انجمن تجارت بین‌المللی کره معتقد است تا زمانی که ایالات متحده به اجرای بخش 232 (وضع تعرفه بر واردات فولاد به آمریکا) ادامه دهد اروپا هم سیاست‌های تعرفه‌ای را تمدید خواهد کرد.

انجمن فولاد اروپا اعلام کرده که در دوره 2012-2018 قبل از اینکه ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر محصولات فولادی تعرفه وضع کنند واردات فولاد اتحادیه اروپا بیش از دو برابر شده بود، در حالی که صادرات 26 درصد کاهش یافته بود.

در صورت تمدید سیاست‌های تعرفه‌ای اروپا، صنعت فولاد کره همچنان دچار انقباض صادراتی خواهد شد.

بر اساس داده‌های EUROFER، فولاد وارداتی از کره 2.88 میلیون تن در سال 2017 و 3.19 میلیون تن در سال 2018 بوده است، اما با شروع سیاست‌های تعرفه‌ای این رقم در سال 2019 به 2.68 میلیون تن و در سال 2020 به 2.62 میلیون تن کاهش یافته و تخمین زده می‌شود که میزان آن در سال جاری به 2.1 میلیون تن کاهش یابد. وزارت تجارت کره هم عنوان کرده که صادرات فولاد این کشور به اتحادیه اروپا از 2.98 میلیارد دلار در سال 2017 به 2.39 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافته است.

با این حال، برخی نیز پیش‌بینی می‌کنند که سیاست‌های تعرفه‌ای اروپا تمدید نخواهد شد. والدیس دومبروفسکیس، معاون اجرایی کمیسیون اروپا و نخست‌وزیر سابق لتونی، موضع منفی در مورد تمدید این سیاست‌ها دارد زیرا معتقد است سبب اقدامات تلافی‌جویانه شرکای تجاری اروپا می‌شود.

طبق قوانین سازمان تجارت جهانی، اقدامات حمایتی کشورها می‌تواند بیش از سه سال تمدید شود، اما در صورت تمدید، شرکای تجاری متضرر نیز می‌توانند غرامت بخواهند و اقدامات تلافی‌جویانه را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *