کارشکنی ها برای فرار از شفافیت است/ انتقاد شدید از دامپینگ در بازار داخلی

دبیرانجمن سنگ آهن ایران گفت: شاید ترجیح فولادسازان این باشد که مواد اولیه خود را از خارج از بورس تامین کنند اما باید بدانند تامین مواد اولیه از راههای متفاوت برای خرید مواد اولیه موجب ریزش قیمتها در بازار نخواهد شد، عرضه براساس سهمیه بندی به زودی حذف خواهد شد.

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان  با اشاره به ابهام بازاردر خرید مواداولیه از بورس کالا افزود: بورس کالا ابزارشفاف سازی قیمتها در فرایند تعیین قیمت و ایجاد موازنه درعرضه و تقاضاست، از این رو افرادی که تلاش می کنند از این فرایند سرباز بزنند قاعدتا اهداف دیگری بجز شفافیت و رسیدن به قیمتهای واقعی مد نظرشان است .

وی تصریح کرد: بدیهی است اگر شرایط فعلی بازار بگونه ای باشد که به ضرر این افراد و فعالان حوزه فولاد باشد بازهم ساز مخالف می زنند و با این فرایند مخالفت خواهند داشت.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران با اشاره به عرضه مواد اولیه در بورس کالا و نبود خریدار گفت : نبود تقاضا برای مواد اولیه زنجیره فولاد همچون سنگ آهن ، کنسانتره و گندله  دایمی نخواهد بود، طبیعی است که در ابتدای این عرضه برخی مشتریان و فولادی ها مقاومتهایی داشته باشند و حتی برخی از بنگاههای اقتصادی تلاش کنند این تغییرات را به نفع خودشان تمام کنند اما این شرایط موقتی است .

عسکرزاده افزود: بخش عمده ای از جامعه فولادی کشور انتقادات زیادی به به قیمت های تعیین شده پایه داشتند و مدعی بودند اعداد و ارقام  بورس کالا اشتباه زیادی دارد درحالیکه این طور نیست بلکه معیار و ابزار درستی برای شفافیت است  .

وی افزود: بسیاری از بنگاهها سال گذشته با خرید گسترده محصولات فولادی انبارهایشان را پر کردند و بخشی از بازار فولاد و آهن در دست صاحبان قدرت اقتصادی قرار گرفته است، این اقدام بسیار خطرناک درحوزه عرضه و تقاضا که موجب نگرانی فعالان این حوزه در بورس کالا منجر به  دامپینگ فولاد در بازار داخلی شده است.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد : این نگرانی با در دست گرفتن بازار و تعیین قیمت محصولات شدت بیشتری می گیرد اما با شفافیت سیسمتهای نظارتی و دولتی دامپینگ در بازار فولاد کشور از بین خواهد رفت، امیداست  با شفافیت عرضه ،  تقاضا و قیمت در بورس کالا ، شرایط به سمت اصلاح پیش برود.

عسکرزاده در پاسخ به این سوال که اگر فولادسازان از خرید مواد اولیه در بورس کالا سرباز بزنند چه راههایی برای تامین مواد اولیه آنها وجود دارد گفت: بهترین راه حل برای اینکه این اتفاق نیفتد این است که راههای دیگر خرید مواد اولیه مسدود شود و فولادسازان برزگ به این موضوع اطمینان پیدا کنند که راه تامینی جز شفاف سازی قیمت و کشف قیمت در بورس ندارند.

وی ادامه داد: با حصول اطمینان ازتامین مواد اولیه در بورس کالا توافق بین بورس کالا با فولادسازان می تواند در قالب قراردادهای مچینگ بعنوان موثرترین روش در بورس باشد تا حجم اصلی معاملات در بستر بورس انجام پذیرد.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: اگر مچینگ در بستر بورس انجام نگیرد طبیعی است در فضای خارج از بورس کالا یعنی در بنگاههای اقتصادی قیمت، عرضه و تقاضا تعیین می شود.

عسکرزاده افزود: مدیران بنگاهها و مجموعه های مختلف فولادی بویژه مدیران مجموعه های دولتی و خصولتی وظیفه دفاع از منافع بنگاهشان را دارند و نباید از آنها خرده گرفت و از این رو باید راههای مختلف تامین مواد اولیه را بست تا تمام فولادسازان مجبور شوند از راه درست و شفاف مواد اولیه خود را تامین کنند.

وی گفت : شاید ترجیح فولادسازان این باشد که مواد اولیه خود را از خارج از بورس تامین کنند اما باید بدانند تامین مواد اولیه از راههای متفاوت برای خرید مواد اولیه موجب ریزش قیمتها در بازار نخواهد شد و مطمینا بازار ایران به این شرایط نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: زنجیره فولاد به دو مجموعه بورس کالا و وزارت صنعت اعتماد کرده است، این اعتماد پایه های همکاری صادقانه ایست که فرایندها را به شکل معنادار و جهت دار به سمت بنگاههای خاص هدایت نمی کند.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران گفت :اگرپایه این اعتماد برصداقت باشد و این فرایندها به شکل درست اصلاح شود، طبیعتا اجازه عرضه مواد اولیه از بنگاهها گرفته خواهد شد، زیرا یکی از مهمترین واصلی ترین درخواستهای ما از وزارت صنعت این بوده که سهمیه بندی ها  از عرضه محور به تقاضا محور تغییر کند .

عسکرزاده افزود: این تغییرسیاست بزرگترین اتفاق در زنجیره فولاد خواهد بود و بطور یقین موضوع دامپینگ را هم حل خواهد کرد و اگر بنای درست و صحیحی برای اجرا داشته باشد ، موضوع نقدینگی،  قیمت گذاری ها، سهیمه بندی ها و تمام موضوعات مرتبط با حل خواهد شد موضوعی که  به واقعمی تواند نقطه عطفی در مباحث عرضه و تقاضا باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *