قیمت سنگ‌آهن در چین دوباره بالا رفت

 با افزایش تولید فولاد در چین، قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی به بالای 200 دلار در هر تن صعود کرد.
سنگ آهن

به گزارش فولادبان  علیرغم تلاش دولت چین برای مهار تولید فولاد که سال گذشته از 1 میلیارد تن عبور کرد، هیچ نشانه‌ای از کاهش تولید فولاد در این کشور وجود ندارد.

به گزارش بلومبرگ، تولید فولاد خام چین در آوریل به 97.9 میلیون تن افزایش یافت تا به رکوردهای جدید برسد. میزان تولید فولاد چین از ابتدای سال 2021 به 375 میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد جهش داشته است. این در حالی است که ذخایر سنگ‌آهن در بنادر چین برای سومین هفته متوالی کاهش یافته و این نشان دهنده قدرت تقاضا است.

مقامات در چین با وضع محدودیت‌های جدید برای فولادسازان شهر تانگشان و بازرسی‌های سراسری در مورد کاهش ظرفیت، تعهد خود را برای کنترل آلودگی در صنعت فولاد تکرار کردند. در همین زمان، رونق جهانی فولاد به پایین آمدن موجودی سنگ‌آهن و افزایش قیمت کمک کرده است.

همانطور که تولید فولاد چین همچنان در حال گسترش است، حاشیه سود فولاد آن همچنان بالا است و عرضه سنگ‌آهن همچنان محدود است.

بانک مورگان استنلی اعلام کرده است قیمت سنگ‌آهن می‌تواند در سه‌ماهه دوم 2021 در حدود سطح فعلی باقی بماند، اما به نظر می‌رسد بسیار بی‌ثبات باشد.

معاملات آتی سنگ‌آهن در سنگاپور تا ساعت 3:15 بعد از ظهر دوشنبه با 2٪ افزایش به 205.70 دلار در هر تن رسید.

قیمت سنگ‌آهن در بورس دالیان پس از سقوط سقف در روز جمعه، در روز دوشنبه 2.1 درصد بالاتر بسته شد.

قیمت سنگ‌آهن در اوایل هفته گذشته با افزایش بیشتری مواجه شد و مقامات چین را وادار به سرکوب بیشتر بخش فولاد کرد. بعد از اینکه لی کی کیانگ نخست‌وزیر چین از ملت خواست تا با گران شدن قیمت‌ها مقابله کنند، به کارخانه‌های تولید فولاد از تانگشان تا شانگهای هشدار داده شد که اطلاعات مربوط به افزایش قیمت را تولید و پخش نکنند.

بورس دالیان محدودیت‌های معاملاتی سنگ‌آهن را افزایش داده است، در حالی که بورس شانگهای قصد دارد از روز سه‌شنبه محدودیت‌های معاملاتی فولاد را افزایش دهد.

فیلیپ کرچلچنر، مدیر شرکت Iron Ore Research Pty، در این باره گفت: ممکن است دولت مداخله کند اما آنها در دوراهی توسعه شهرنشینی – که به فولاد یا سنگ معدن نیاز دارد و مصرف را بالا می‌برند – و تمایل خود به کنترل آلودگی و قیمت سنگ‌آهن قرار گرفته‌اند.

وی گفت: عامل پیچیده قیمت سنگ‌آهن این است که ما نمی‌دانیم مؤلفه سوداگرانه قیمت چیست. اگر مؤلفه سوداگرانه به اندازه کافی بزرگ باشد، هر شایعه‌ای درباره تغییر در سیاست دولت می‌تواند قیمت را دوباره پایین بیاورد. این همان چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *