جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 24 اردیبهشت 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سنگ آهن به قیمت اصلی خریداری نمی‌شود/ وزارت صمت، مانعی جلوی راه صادرات سنگ آهن

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن با تأکید بر اینکه کارخانه‌داران فولادی، سنگ آهن را به قیمت اصلی آن خریداری نمی‌کنند، تصریح کرد: سیاست‌ها اعمال شده توسط وزارت صمت جلوی صادرات سنگ آهن را گرفته است.

سید احمد مشکانی در گفتگو با فولادبان گفت: ایران بر خلاف کشورهای دیگر عمل می‌کند و به صورت دستوری جلوی صادرات معدن‌کارها گرفته شده است و در واقع هرفردی که وزیر صمت می‌شود، یک نظر جامع تولید می‌کند که باعث ایجاد تضاد بین معدن‌دار و کارخانه‌‍دار می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: معدن‌داران می‌گویند کارخانه‌دارها سنگ آهن ما را به قیمت اصلی آن خریداری نمی‌کنند و از طرفی فولادسازان می‌گویند ما نیاز به مواد اولیه داریم و درخواست سنگ آهن می‌کنند و در این میان، حرف کارخانه‌دار به کرسی می‌نشیند و در تصمیم وزرا تأثیر میگذارد، اما این معادله که ما صادرات سنگ آهن را  قطع کنیم، به طور کلی غلط است چون به انجام این کار فضای رانت را برای فولادسازان باز می‌کنیم و معدن‌دار را خود تحریمی می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن در رابطه با موضوع برداشته شدن تیک صادراتی تأکید کرد: تیک صادراتی برای سنگ‌آهن برداشته شده است، اما بعید می‌دانم فردی توانایی صادرات داشته باشد؛ به دلیل اینکه قرار شده است عوارضی برای آن قرار بدهند که برای تولیدکننده صرف نخواهد داشت و اگر تیک صادراتی به گونه‌ای برداشته می‌شد که صادرات سنگ آهن مورد تشویق قرار گیرد، می‌توانست تاثیر مثبتی در روند صادرات داشته باشد.

مشکانی برداشتن تیک صادراتی را برای سنگ آهن کار بیهوده‌ای دانست و افزود: وقتی یک فرد دچار بیماری شود و شما برای آن فرد مسکن تزریق کنید، تنها درد را فراموش می‌کند و بیماری آن فرد بهبود پیدا نمی‌کند و در این میان، برداشتن تیک صادراتی برای سنگ‌آهن هم به همین شکل است و تأثیری در روند صادرات آن نخواهد داشت و اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.

وی تأکید کرد: طرح اشتباه و غلطی  به نام طرح جامع سنگ‌آهن و فولاد نوشته شده است که بر اساس این طرح، باید به تولید 54 میلیون تن فولاد می‌رسیدیم و وقتی ما هنوز ذخایر خود را به درستی کشف نکردیم و مراحل کشف و اضافه شدن آن به چرخه فولاد چند سال طول می‌کشد، نوشتن این طرح هم اشتباه است زیرا برای رسیدن به این میزان از تولید نیاز به مواد اولیه است.

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن گفت: یکسری کارخانه اضافه با چند صد میلیارد هزینه و رانت و وام ساخته می‌شوند و افرادی هستند که منافعشان در ساخت کارخانه است و اگر فولادی تولید نشود، وارد ضرر می‌شوند بنابراین، به دولتمردان فشار وارد می‌کنند که سنگ‌آهن هایی که در حال صادرات است باید به ما فروخته شود و از سوی دیگر، معدن‌دار باید با هزینه خود به دنبال کشف سنگ آهن برود و با وجود هزینه‌های بالای استخراج، خرج زیادی انجام دهد. با این وضغیت چرا باید قیمت داخلی سنگ آهن ارزان‌تر از قیمت بازار خارجی باشد؟

مشکانی با اشاره به اینکه عوارض 70 درصدی یعنی مرگ برای معدن‌دار گفت: گاهی اوقات تصمیم‌گیری‌ها توسط کسانی انجام می‌شود که اطلاعی از هزینه‌ها در بخش معدن ندارند و یا اطلاعات درستی به آن‌ها داده نمی‌شود و می‌خواهند جلوی یک مسئله را بگیرند، قانونی صادر می‌کنند، بعد می‌گویند بیاید صادر کنید، معلوم است که نمی‌شود. عوارض 70 درصدی در کجای دنیا وجود دارد که در ایران وجود داشته باشد؟

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors