ایرپاس: چشم‌انداز بازارهای جهانی محصولات فولادی بلند، مثبت است

انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد (ایرپاس) اعلام کرد ترکیبی از کمبود مواد، تقاضای شدید و مدت‌زمان طولانی تولید در بخش فولاد و پیشرفت برنامه‌های واکسیناسیون کرونا، چشم‌انداز بازار محصولات فولادی بلند را بسیار مثبت کرده است.

ایرپاس روز دوشنبه 3 مه در گزارشی اعلام کرد: اخیراً تقاضا در بازار جهانی محصولات فولادی افزایش یافته است. به‌ویژه، تقاضا در چین و سایر اقتصادهای توسعه‌یافته همچنان بازار را به سمت بالا سوق می‌دهد.

در عین حال، عرضه بین‌المللی کمتر شده است. اکثر کارخانه‌ها محصولات چند ماه آینده خود را ارائه می‌دهند و به حرکت صعودی قیمت‌ها کمک می‌کنند. ترکیه به دلیل نرخ بهره بالا، یک استثنا در وضعیت تقاضای فولاد بلند است.

زمان تولید فولاد در بازار جهانی طولانی شده و کل زنجیره تأمین سود دارد. این زنجیره تأمین مختل شده و موجودی کم انبارها باعث انباشت تقاضا در مناطق مختلف جهان شده است که قیمت‌ها را به سمت بالا سوق می‌دهد.

برنامه‌های محرک همچنین به افزایش تقاضا کمک می‌کنند. اگرچه اخباری مبنی بر بازگشت ظرفیت‌های بیشتر به گوش رسیده است، اما به نظر می‌رسد وضعیت فعلی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

علاوه بر حمل‌ونقل، بیمه اعتباری با بالاتر رفتن قیمت‌ها در حال کاهش است. تاکنون، مشتریان کارخانه‌های فولادی توانسته‌اند راهی برای دور زدن این مسئله پیدا کنند، اما این مسئله همچنان برای آینده مهم است.

با افزایش توزیع واکسن کرونا، فضای تجارت جهانی بهتر می‌شود. واکسیناسیون و فصل تابستان به اکثر کشورها کمک می‌کند شکل طبیعی زندگی خود را از سر بگیرند که به نوبه خود تقاضا را پشتیبانی می‌کند.

رقابت در بازار، سالم است اما تقاضا برای همه وجود دارد. بر این اساس، به طور کلی نگرانی در مورد رقابت وجود ندارد. وضعیت فعلی بازار برای پیشبرد چشم‌انداز بسیار خوب در سه‌ماهه آینده بسیار مناسب است.

اروپا

تقاضا در اتحادیه اروپا همچنان بالا است اما بازار با کمبود عرضه مواجه است. شرکت‌های ساختمانی تلاش کردند برای عبور از قیمت‌های بالا سفارشات خود را عقب بیندازند، اما اکنون آنها باید سفارش‌هایی را با قیمت‌های بسیار بالاتر از آنچه در بودجه خود دارند ثبت کنند.

بیشتر شرکت‌های خم و برش میلگرد در اروپا کار سختی دارند، با فروشی تقریباً با قیمت 200 تا 300 یورو (240 تا 360 دلار) به ازای هر تن کمتر از هزینه‌های جایگزینی.

کارخانه‌های اتحادیه اروپا به راحتی می‌توانند قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهند زیرا هیچ گزینه دیگری برای شرکت‌های خم و برش میلگرد وجود ندارد. واردات، رقابتی نیست و سهمیه‌های واردات اتحادیه اروپا کاملاً به مصرف رسیده است. قیمت میلگرد در مقایسه با قیمت کویل نورد گرم کاملاً خارج از کنترل است.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای قیمت میلگرد در اروپای جنوبی در 5 مه 620 تا 650 یورو در هر تن بود، در حالی که یک هفته قبل از آن 610 تا 630 در هر تن بود. ارزیابی قیمت مربوط به کویل نورد گرم در اسپانیا، در 5 مه 990 تا 1000 یورو در هر تن بود، در حالی که هفته قبل از آن 960 تا 980 یورو در هر تن بود.

آمریکا

بازار آمریکای شمالی نیز از نظر فولاد با کمبود مواجه است. در ایالات متحده تقاضا رو به افزایش است، اما اطمینان از عرضه، بسیار دشوارتر است. ظرفیت سفارشات کلیه کارخانه‌های داخلی پر است و زمان تحویل تا چهار تا هشت هفته ادامه دارد. حمل‌ونقل حتی دشوارتر است، زیرا کارخانه‌های بین‌المللی حتی شلوغ‌تر هستند. علاوه بر این، حمل‌ونقل یک چالش بزرگ است، با تأخیر بیشتر با هزینه‌های دو یا سه برابر. قیمت‌ها در بالاترین سطح تاریخی قرار دارند و تصمیمات اعتباری را حتی سخت‌تر می‌کنند.

تقریباً تمام مشتریان به محدودیت‌های اعتباری خود رسیده‌اند و هزینه آنها بیشتر از دو برابر افزایش یافته است. این وضعیت برای تولیدکنندگان داخلی که با ظرفیت تقریباً کامل کار می‌کنند بیشترین سود را دارد، اما بازرگانان در تهیه یا تأمین منابع مالی با مشکل روبرو هستند.

آمریکای لاتین

آمریکای لاتین از بازار جهانی مستثنا نیست. عرضه در حال تنگ شدن است و تقاضا بیشتر می‌شود. برزیل تصمیم دارد فولاد کمتری صادر کند. با پیشرفت بیشتر در روند واکسیناسیون کرونا در آمریکای لاتین، تقاضا نیز افزایش می‌یابد که در حال حاضر در سطح خوبی قرار دارد. فروش داخلی در منطقه همچنان رو به بهبود است، در حالی که حجم آن در مقایسه با دوره پیش از همه‌گیری بیشتر است.

چین

چین همچنان به خروش ادامه می‌دهد و اکنون از 3 میلیون تن در روز تولید فولاد مذاب عبور کرده است. اعضای انجمن آهن و فولاد چین تولید فولاد خام خود را در طی دوره 11 تا 20 آوریل در مقایسه با 10 روز قبل از آن افزایش داده و به یک رکورد جدید رسانده‌اند. اعضای این انجمن در این مدت 2.32 میلیون تن فولاد تولید کردند که 2.21 درصد نسبت به 2.27 میلیون تن در دوره 1 تا 10 آوریل بیشتر شده است.

با وجود افزایش تولید فولاد چین در سه‌ماهه اول و دوم 2021، چین واردات مواد نیمه‌تمام را ادامه می‌دهد که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی می‌شود.

طی سه ماه اول 2021، چین 1.32 میلیون تن شمش وارد کرد. بر اساس داده‌های اداره بین‌المللی آمار فولاد (ISSB)، این میزان 53 درصد از 861.965 تن واردات در دوره ژانویه تا مارس 2020 بیشتر است.

آخرین ارزیابی قیمت شمش وارداتی به چین در تاریخ 30 آوریل 670 تا 685 دلار در هر تن بود که 23 تا 25 دلار نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشت. در پایان ماه آوریل، چین لغو تخفیف‌های مالیاتی صادرات را اعلام کرد و درنتیجه، به احتمال زیاد در آینده نزدیک صادرات نداشته باشد. این فرصت جدیدی برای سایر فعالان بازار مانند ترکیه برای افزایش صادرات خود فراهم می‌کند. تصمیم چین باید قیمت‌ها را بیش از پیش افزایش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *