تسهیل شرایط برد- برد ، شرط همکاری مناسب 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت:شرایط مساوی و برد برد طرفین در این همکاری مهم است و این امر بدون حضور بخش خصوصی محقق نخواهد شد.
بهرام شکوری

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان درباره سند همکاری ایران و چین افزود: این توافق می تواند همکاری خوبی را در پی داشته باشد ضمن اینکه نمایندگان اتاق بویژه نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن موافق تعامل و افزایش مناسبات اقتصادی ایران با دیگر کشورها در تمام سطوح هستند

وی تصریح کرد: ما موافق هرگونه همکاری با دنیا هستیم و اگرهرکس با هر نوع قراردادی چه با چین و چه باهر کشوردیگری  مخالفت کند باید شک کرد ، ما حتی تمایل داریم طرح و برنامه ای چیده شود که بتوانیم با تمام کشورهای دنیا مخصوصا کشورهای بزرگی مثل اروپا و هند و چین و روسیه قراردادهایی منعقد و یک همکاری مشترک داشته باشیم.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: نکته مهمی که دراین قراردادها باید به آن توجه شود، این است که در مرحله اول منافع کشور و سپس تامین منافع دوطرف دراین قراردادها لحاظ شود یعنی قراردادها برد برد باشد تا بتوانیم با هر کشوری تعامل  داشته باشیم.

شکوری افزود: بخشی از این تعامل و همکاری به شدت نیازها برمی گردد اگر به همان اندازه که کشور ما به سرمایه طرف مقابل نیاز دارد، طرف تعامل ماهم به مواد اولیه و پتانسیل ما نیاز داشته باشد می توانیم روی یک عدد مناسب توافق کنیم ودراین صورت می توانیم با شرایط مساوی پای قرارداد بنشینیم و اینها عواملی است که در نوع قراردادی که می بندیم و اینکه این قرارداد چقدر می تواند منافع ماراتامین کند اثرگذار است.

وی همکاری ایران با چین را خوب توصیف کرد و گفت: شرایط مساوی و برد برد طرفین در این همکاری مهم است و اگر بخش خصوصی طرف حساب این قرارداد باشد ، مطمینا همکاری خوبی رقم خواهد خورد ولی اگردولت یا شرکتهای خصولتی طرف حساب این همکاری باشند، اتفاقات پیش رو خیلی قابل پیش بینی نیست.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: آنچه که باعث خطردر این همکاری است مدیرانی هستند که هر دو سال یکبار عوض می شوند و پای مذاکره با چینی ها می نشینند و می خواهند قرارداد همکاری با چینی ها را برای حفظ موقعیت خود ببندند آنجاست که منافع کشور به خطر می افتد.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *