تامین مواد اولیه چالش بزرگ صنعت فولاد

عضو هیات مدیره  شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر گفت: مهمترین موانع تولیدکنندگان ، تامین و رشد قیمت مواد اولیه و  هزینه بالای حمل و نقل محصولات  فولادی است.

جواد خوروش در گفتگو با فولادبان یکی از موانع موثر در تولید محصولات فولادی را کمبود مواد اولیه ذکرکرد وافزود: متاسفانه از سال گذشته قیمت شمش عرضه شده در بورس دائم رو به بالا بوده و حتی در مقطعی قیمت آن از قیمت جهانی هم بالاتر رفته است؛ عرضه نامنظم شمش در بورس هم بسیار به تولید کننده آسیب رسانده وسبب افزایش هزینه های آن شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 93 درصد از هزینه های تولید به مواد اولیه اختصاص دارد،تصریح کرد: شرکت فولاد کاشان اگر بخواهدبا ظرفیت کامل تولید کند نیاز به 800 هزار تن شمش دارد که  باید از بورس کالا خریداری کند در حالیکه این رقم معمولا بسیار کمتر است وگاه فقط نیمی ازظرفیت ما تامین می شود.

عضو هیات مدیره فولاد کاشان ضمن انتقاد از تغییر مداوم قوانین حاکم بر صنعت و بازار فولاد؛ گفت:  شیوه نامه دولت در حوزه فولاد  اندکی پس از اجرا تعلیق شد ودود این تصمیمات بی ثبات کننده به چشم تولید کنندگان رفت. خود این تغییر مدام قوانین مانعی در تصمیمات آتی ما برای تولید در بازار است، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان با  این شیوه نامه و قیمتها خود را تطبیق دادند و به یکباره شیوه نامه تعلیق شد.

خوروش دیگر مانع تولید در صنعت فولاد را هزینه گران و روبه رشد حمل و نقل در کشوربیان و تصریح کرد: پرداختها کرایه بار هم اغلب هماهنگ با قیمتهای مصوب حمل و نقل است؛ اما گاه با اعتراض رانندگان همراه شده  و برخی از آنان طلب دستمزد 10 میلیونی برای بار 6 میلیون تومانی قبل را دارند و فقط با پرداخت مابه التفاوت حاضر به جابجایی بارمی شوند، واقعیت این است که این افزایش قیمتها روی تمامی محصولات تولیدی فولاد، هزینه اضافی تحمیل کرده است .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *