یک کارشناس بخش معدن به فولادبان عنوان کرد: 

تغییر مداوم قوانین و مقررات؛ مانع ورود سرمایه‌گذاران به بخش معدن/ آیا از نگرانی فولادی‌ها کاسته می‌شود؟

یک کارشناس بخش معدن گفت: تنها دو سال برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد و تولید 55 میلیون تنی در سال فرصت باقی است.

رامین راد در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه کشف ذخایر معدنی به‌ویژه سنگ‌آهن می‌تواند نگرانی‌ها درباره تامین مواد اولیه برای صنعت فولاد را کاهش دهد، در عین حال اظهار داشت: تنها شناسایی این ذخایر نمی‌تواند کلید گشایش این قفل باشد، بلکه باید مسیر بهره‌برداری از آنها نیز به‌سرعت فراهم شود. در غیر این صورت، هرچند حجم ذخایر شناسایی‌شده افزایشی خواهد بود اما همچنان صنایع پایین‌دستی برای تامین مواد اولیه خود با مشکلاتی همراه خواهند بود که می‌توانند نرخ تمام‌شده را افزایش و توان رقابتی در بازارهای صادراتی را کاهش دهند.

وی گفت: بی‌توجهی به توسعه اکتشافات در سال‌های اخیر در کنار رشد سریع واحدهای فولادی و توسعه آنها باعث شد تا امروز درست در زمانی که تنها ۲ سال تا تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ – تولید 55 میلیون تنی فولاد در سال- باقی مانده است، صنعت فولاد نگران تامین مواد اولیه خود باشد.

این فعال بخش معدن تصریح کرد: البته این موضوع را نباید تنها محدود به صنعت فولاد دانست، زیرا توسعه‌نایافتگی اکتشافات در سایر حوزه‌ها نیز قابل‌لمس است.

راد اظهارداشت: ادامه این موضوع می‌تواند صنایع پایین‌دستی را با افزایش نرخ تمام‌شده همراه کند و در نهایت، قدرت رقابت در بازارهای صادراتی را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه بارها بر اهمیت توسعه اکتشافات و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در این مرحله صحبت شده است، تاکید کرد: ابتدا دولت باید  ریسک این نوع سرمایه گذاری را بپذیرد و سپس به سرمایه‌گذاران واگذار کند اما متاسفانه تغییر مداوم قوانین و مقررات و برخی تصمیم‌های غیرکارشناسی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران چندان میل و رغبتی برای ورود به این حوزه نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *