جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 29 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تابش نور امید در بازار سرمایه در آخرین هفته اسفند/ احتمال تداوم سبزپوشی بورس در آغاز بهار 1400

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که معاملات بازار سهام در هفته آخر اسفند نور امید را در دل سهامداران روشن کرد، تاکید داشت: به نظر می‌رسد بورس در نخستین هفته بازگشایی پس از نوروز 1400 نیز به رو به رشد خود البته با شیبی ملایم ادامه خواهد داد.

به گزارش فولادبان؛ دو روز پیش پرونده بورس تهران در سال ۹۹ بسته شد و شاخص کل بازار سهام با ثبت رشد 157 درصدی در طول امسال، با وجود روند اصلاحی که از اوخر مرداد تا هفته آخر اسفند پشت سر گذاشت، صدرنشین بازارهای مالی کشور در سال جاری شد. البته پیش از شروع سال 99 هم بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان از این خبر داده بودند که بازار سرمایه می‌تواند بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در یکی مانده به آخرین سال قرن 14 هجری خورشیدی باشد و سود زیادی را نصیب سهامداران خود کند.

اکنون نیز بورس در شرایطی به استقبال سال ۱۴۰۰ می‌رود که در طول سال ۹۹ فراز و نشیب‌های گوناگونی را پشت سر گذاشت؛ به نحوی که این بازار به لطف سیل خروشان نقدینگی در نیمه ابتدایی امسال افزایش قابل توجه و سپس سقوطی سنگین را تجربه کرد و در آخرین فصل سال نیز افتان و خیزان حرکت می‌کرد.

در طول امسال عوامل متعددی نظیر قیمت‌گذاری دستوری، اختلافات دولت و مجلس، نوسانات نرخ ارز، انتظارات کاهشی بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، مداخله در میزان عرضه و تقاضا، بازی‌های سهامداران حقوقی و نامتقارن کردن دامنه نوسان در کنار تضعیف عرضه‌های اولیه از جمله عوامل مهمی بود که بر نوسانات بازار سرمایه آثار بسیاری داشت.

از طرف دیگر افت قیمت سهام عدالت و مشکلات فروش سهم‌های این گروه در کنار نارسایی‌های ناشی از بهبود نیافتن زیرساخت‌ها و البته دخالت‌های بی‌نتیجه دولت برای ثبیت بازار سرمایه سبب شد تا ضعف مدیریت در بورس تهران در سالی که بیشترین استقبال از آن از سوی مردم شد، بیش از سال‌های قبل به چشم بیاید و مانع از رشد بیشتر بازار سرمایه در سال جهش تولید شود.

در آخرین هفته فعالیت بازار سرمایه در سال 99 نیز شاهد حمایت دوباره سهامداران حقوقی از بورس بودیم و بعد از آن هم سهامداران حقیقی مجددا بخشی از پول‌های خود را به این بازار تزریق کردند و برای خرید سهم‌های بیشتر به بازار سهام روی آوردند.

البته در هفته‌ای که گذشت، عوامل بنیادی دیگر از جمله بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها، بی‌ثباتی و رکود بازارهای موازی مانند ارز، مسکن و خودرو و همچنین ارزنده بودن قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه نیز باعث شد که سهامداران در طول این هفته در اغلب ساعات فعالیت بازار به صف خرید بپیوندند.

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فولادبان در رابطه با روند معاملات این هفته بورس عنوان کرد: سال 99 به گونه‌ای به اتمام رسید که احساس بهتری در بین سهامداران و سرمایه‌گذاران ایجاد شد و طبق پیش‌بینی‌هایی که از دو هفته پیش شده بود، امسال بازار سرمایه به گونه‌ای به کار خود پایان داد که سرمایه‌گذاران نسبت به سال 1400 امیدواری بیشتری داشته باشند.

وی با پیش‌بینی این مساله که بازار سرمایه در شروع سال 1400 رو به رشد خواهد گذاشت، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که این رشد، به صورت انفجاری و هیجانی نخواهد بود و در کوتاه مدت شاهد افزایش‌های چشمگیر 10 تا 15 درصد نخواهیم بود.

فلاح ادامه داد: به نظر می‌رسد در سال 1400، تحلیل در بازار سرمایه عمق بیشتری پیدا کند؛ چراکه سهامداران با توجه به اتفاقات سال 99 با بینش و تدبیر بیشتری در بازار فعالیت می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که بازار در سال 1400، احتمالا براساس روندی منطقی و با شیبی ملایم رو به رشد حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: با اتفاقاتی که در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه در بازار سرمایه رخ داد، می‌توان اذعان کرد که یک جو امید نسبت به آینده در بازار سرمایه ایجاد شده است؛ برای شروع سال 1400 نیز پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد بازار سرمایه البته با نوسان کم و با شیبی ملایم ادامه داشته باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors