مدیرعامل ورق خودروی چهارمحال: تامین مناسب مواد اولیه با آزادسازی واردات ورق

مدیرعامل شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری با استقبال از طرح وزارت صمت برای تسهیل شرایط واردات ورق فولادی تاکید کرد: این اقدام وزارت صمت، در شرایط حاضر بسیار مناسب تلقی می‌شود؛ چون ما به عنوان تولیدکننده ورق گالوانیزه در تامین مواد اولیه مشکلات زیادی داریم و در صورت کاهش تعرفه واردات، می‌توانیم با پر کردن آن بخش از ظرفیتی که فعلا خالی مانده است، در بازارهای صادراتی نیز حضور بیشتری داشته باشیم.

به گزارش فولادبان؛ بازار ورق فولادی سال‌هاست که گرفتار مشکل گرانی، کمبود و احتکار است و علی‌رغم تغییر چندباره شیوه عرضه انواع ورق فولادی در بورس کالا و عرضه سهمیه‌ای آن به برخی تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی، هنوز هم خبرها از وجود واسطه‌هایی در این بازار حکایت دارد که به دلیل برخورداری از سهمیه‌های غیرواقعی در سامانه بهین‌یاب یا دریافت سهمیه‌ از تولیدکنندگان بزرگ، انواع ورق فولادی را از بورس کالا یا کارخانجات فولادی می‌خرند و با سودهایی کلان در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

در این شرایط اما سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیروز در گفت‌وگو با فولادبان خبری مهم درباره برنامه جدید وزارت صمت برای ساماندهی بازار ورق فولادی داد؛ برنامه‌ای که از نظر برخی تولیدکنندگان می‌تواند اقدامی مفید باشد و از نظر برخی دیگر، اقدامی شتاب‌زده و بدون بررسی تبعات آن ارزیابی می‌شود.

آن‌طور که این مقام مسئول وزارت صمت به ما گفت، وزارتخانه متبوع او به دنبال آن است که در آینده‌ای نزدیک تعرفه واردات ورق انواع ورق فولادی را از 26 به 5 درصد کاهش دهد تا به این ترتیب با تسهیل شرایط واردات این محصولات، کمبود آن‌ها در بازار داخلی شکسته شود و با توجه به انحصار موجود در تولید و عرضه انواع ورق فولادی، قیمت آن نیز تعدیل شود.

فولادبان به منظور بررسی آثار این تصمیم مهم وزارت صمت بر بازار و صنعت فولاد کشور به سراغ تولیدکنندگان انواع ورق فولادی و صنایع پایین‌دستی وابسته به ورق رفته است تا نظرات آن‌ها را پیرامون این مساله جویا شود.

وحید میرزایی، مدیرعامل شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری در همین راستا با استقبال از طرح وزارت صمت برای تسهیل شرایط واردات ورق فولادی به خبرنگار ما گفت: این اقدام وزارت صمت، در شرایط حاضر بسیار مناسب تلقی می‌شود؛ چون ما به عنوان تولیدکننده ورق گالوانیزه در تامین مواد اولیه مشکلات زیادی داریم.

وی افزود: با آزاد شدن واردات ورق فولادی و کاهش تعرفه از 26 به 5 درصد، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، شرکت ورق خودروی چهارمحال می‌تواند نیاز بازارهای صادراتی را نیز تامین کند. همچنین ما می‌توانیم با پر کردن آن بخش از ظرفیتی که فعلا خالی مانده است، ظرفیت تولیدمان را به 350 هزار تن در سال برسانیم.

میرزایی ضمن تاکید بر کیفیت بالای ورق‌های تولیدی کارخانه ورق خودروی چهارمحال تصریح کرد: کیفیت ورق‌های گالوانیزه تولیدی ما فوق‌العاده است و تولیدات ما بسیار مورد توجه کشورهای اروپایی، آسیای میانه و همسایگان ایران قرار دارد؛ به همین دلیل با کاهش تعرفه‌های وارداتی، ما می‌توانیم ظرفیت خالی خود را با افزایش تولید ورق گالوانیزه به سمت صادرات هدایت کنیم.

مدیرعامل شرکت ورق خودروی چهارمحال درباره نحوه تامین مواد اولیه این شرکت توضیح داد: در حال حاضر تامین مواد اولیه ما از طریق بورس کالا و شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام می‌شود و با توجه به سهمیه‌بندی سامانه بهین‌یاب، ما ماهیانه حدودا 20 هزار تن ورق فولادی از بورس کالا خریداری می‌کنیم و مابقی ظرفیتمان خالی مانده است.

وی در ادامه اظهار داشت: کارخانه ما هم‌اکنون به میزان 100 هزار تن در سال ظرفیت خالی دارد و فعلا به طور سالیانه فقط از ظرفیت تولید 250 هزار تن ورق گالوانیزه استفاده می‌کنیم که در صورت تامین مواد اولیه بیشتر حتما می‌توانیم ظرفیت خالی خود را پر کنیم.

میرزایی در پایان تاکید کرد: با تامین مناسب مواد اولیه و افزایش تعداد ماشین‌آلات و انجام اقدامات فنی، علاوه بر پر کردن ظرفیت خالی قادر خواهیم بود که 50 هزار تن دیگر نیز به ظرفیت کارخانه اضافه کنیم و آن را به 400 هزار تن در سال برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *