عرضه 200 تا 250 هزار تن سنگ آهن چادرملو در ماه‌های آتی/ برنامه‌‌ای برای عرضه کنسانتره و گندله نداریم

مدیر فروش شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از آغاز فرآیند عرضه سنگ آهن این شرکت در بورس کالا تا دو هفته دیگر خبر داد و گفت: در حال حاضر و طبق برنامه، چادرملو قرار است حدود 200 تا 250 هزار تن سنگ آهن خود را که در موجودی انبارهایش دپو شده است، در ماه‌های آتی در بورس کالا عرضه کند؛ البته ما فعلا برنامه‌ای برای عرضه کنسانتره و گندله در بورس نداریم.

به گزارش فولادبان؛ حراج باز، ساز و کاری است که بورس کالا چند هفته پیش برای خرید و فروش محصولاتی که خریداران محدودی دارد و نیاز به ارزش‌گذاری و ثبت سفارشات فروش لحظه‌ای را می‌طلبد، ایجاد کرد. این شیوه جدید روز ۱۱ بهمن با عرضه ۵۰ هزار تنی سنگ آهن از سوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) کلید خورد، اما بعد از گذشت حدود یک ماه از این عرضه خاص، هنوز خبری از عرضه مجدد سنگ آهن در تالار حراج باز بورس کالا نشده است.

در همین حال اما حدود ۲۰ روز قبل نیز ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و مدیران شرکت‌های فولادی، نمایندگان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مسئولان وزارت صمت برگزار شده بود، اعلام کرد که این شرکت به‌زودی ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن برای تامین نیاز واحدهای فولادی به‌ویژه ذوب آهن به صورت حراج باز در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

اما با وجود این که در اطلاعیه هفته گذشته بورس کالا تاکید شده بود که یکشنبه‌ها به عنوان روز خاص عرضه سنگ آهن، گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی تعیین و قرار شده است که حجم عرضه این محصولات به شکل محسوسی افزایش یابد، اما این هفته نیز مانند دو هفته گذشته خبری از عرضه سنگ آهن در بورس کالا نبود و به همین دلیل، به سراغ مدیر فروش شرکت چادرملو رفته‌ایم تا موضوع را از او جویا شویم.

حامد عراقی، مدیر فروش شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با فولادبان با تاکید بر این که با تصمیم مدیرعامل این شرکت به‌زودی سنگ آهن چادرملو در بورس کالا عرضه خواهد شد، عنوان کرد: تامین سنگ آهن مورد نیاز کارخانه‌های داخلی از اهمیت بیشتری برای ما نسبت به صادرات برخوردار است و به همین دلیل، قرار است سنگ آهن تولیدی چادرملو به‌زودی در بورس کالا عرضه شود و در این راستا اقدامات لازم برای ثبت اولیه عرضه این محصول انجام شده و با اخذ کد عرضه در بورس، احتمالا عرضه سنگ آهن چادرملو تا دو هفته آینده انجام خواهد شد.

وی درباره علت تمایل شرکت چادرملو به عرضه سنگ آهن در بورس کالا توضیح داد: معتقدیم با برگزاری مزایده آزاد برای خرید محصولات ابتدایی زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن، تمام کسانی که به این محصولات نیاز دارند، می‌تواند به صورتی شفاف مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند که این کار هم به نفع عرضه‌کنندگان سنگ آهن و هم به نفع خریداران این ماده اولیه خواهد بود و قیمت سنگ آهن نیز واقعی‌تر می‌شود.

مدیر فروش شرکت چادرملو در تشریح برنامه‌های شرکت چادرملو برای عرضه سنگ آهن در بورس کالا توضیح داد: در حال حاضر و طبق برنامه، چادرملو قرار است حدود 200 تا 250 هزار تن سنگ آهن خود را که در موجودی انبارهایش دپو شده است، در ماه‌های آتی در بورس کالا عرضه کند؛ البته ما فعلا برنامه‌ای برای عرضه کنسانتره و گندله در بورس نداریم.

عراقی درباره علت مخالفت این شرکت با عرضه گندله و کنسانتره در بورس کالا گفت: ما معتقدیم که فروش کنسانتره و گندله در بورس باید به صورت سنجیده و با زیرساخت مناسب انجام شود تا با خرید این محصولات از سوی شرکت‌های کوچک و متفرقه، صنایع بزرگ دچار کمبود مواد اولیه نشوند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر زیرساخت مناسب این کار به‌درستی فراهم نشود و قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا به شکل مناسبی تعیین نشده باشند، ممکن است شرکت‌های تولیدی متفرقه با قیمت پیشنهادی بالاتری از شرکت‌های بزرگتر برنده عرضه‌های بورسی شوند. در این شرایط نیز فولادسازان بزرگتر قطعا دچار کمبود مواد اولیه خواهند شد. اما اگر عرضه کنسانتره و گندله به صورت سهمیه‌ای باشد، شرایط به گونه دیگری رقم خواهد خورد.

مدیر فروش شرکت چادرملو البته با تاکید بر این که این شرکت موافق انحصارطلبی نیست، اظهار داشت: ما معتقدیم که بازار باید آزاد باشد و همه بتوانند در آن به صورت سالم رقابت کنند، ولی اکنون با توجه به این که زنجیره فولاد کشورمان در معرض کمبود مواد اولیه قرار گرفته است، قطعا دچار شدن فولادسازان بزرگ به کمبود کنسانتره یا گندله به زیان صنعت فولاد کشور است.

عراقی با انتقاد از تغییر مداوم مقررات بورس کالا اظهار داشت: یکی از مشکلات بورس کالا تغییر مداوم قوانین است و اتفاقا یکی از علت‌های مخالفت ما با عرضه کنسانتره و گندله در بورس نیز همین نبود مقررات مشخص و مدون برای عرضه‌های بورسی است؛ این در حالی است که بورس کالا باید قوانینش را با مشورت تمام شرکت‌های عرضه‌کننده و حتی خریداران تدوین کند تا به اجماعی کلی برسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نسبت به بلاتکلیف ماندن موضوع تغییر ضرایب قیمت مواد اولیه فولاد نیز انتقاد کرد و تاکید داشت: از ابتدای سال تا کنون نه وزارت صمت و نه فعالان زنجیره فولاد به ضرایب قیمتی مشخصی که مورد توافق همه باشد برای محصولات ابتدایی زنجیره فولاد نرسیده‌اند؛ همین مساله نیز موجب مبهم ماندن مساله تعیین قیمت پایه عرضه‌های سنگ آهن در بورس کالا شده است و ما نمی‌دانیم برای تعیین نرخ این ماده اولیه باید منتظر نظر وزارت صمت بمانیم یا قرار است بورس کالا قیمت‌ها را تعیین کند.

مدیر فروش شرکت چادرملو در پایان تاکید کرد: متاسفانه هنوز چگونگی تعیین قیمت پایه سنگ آهن در بورس کالا مشخص نشده است، ولی ما اعتقاد داریم که نرخ پایه باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم بهتر بفروشیم و متضرر نشویم؛ البته درست است که ما حامی صنایع داخلی هستیم، اما اگر فروش ما به شکلی باشد که نرخ فروش از هزینه‌های تولید پایین‌تر باشد، لزومی به فروش همراه با ضرر در بورس کالا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *